Wzrastająca świadomość społecznej odpowiedzialności za środowisko zwiększa naszą akceptację na modyfikację dotychczasowego stylu życia. Nowe ekologiczne technologie stają się powszechne. Paliwa kopalne zastępowane są bezpieczniejszymi rozwiązaniami. Jak się okazuje produkty petrochemiczne również poddawane są metamorfozie. Nowa, bardziej ekologiczna benzyna (E10), która zastąpi popularną „95-tkę”, będzie sprzedawana na wszystkich polskich stacjach paliw od 1 stycznia 2024 r.

Dwa razy więcej bioetanolu

ikona lupy />
dr Artur Bartoszewicz, Szkoła Główna Handlowa / INFOR

Co istotne, zmiana paliwa nie dotyczy tylko wybranych sieci. Nie tylko krajowy Orlen dokonuje modyfikacji oferty. Sprzedaż nowej ekologicznie benzyny E10 jest obligatoryjna dla wszystkich sprzedawców paliw w Polsce - dużych koncernów jak i mniejszych, prywatnych podmiotów.

Decyzja o odejściu od dotychczasowej benzyny E5 o pięcioprocentowej zawartości bioetanolu na rzecz benzyny E10 o dziesięcioprocentowej zawartości bioetanolu zapadała na szczeblu Komisji Europejskiej. Wprowadzone przepisy unijne dotyczą tym samym wszystkich państw członkowskich. Wszystkie kraje stanęły przed wyzwaniem implementacji tych rozwiązań, a z punktu widzenia Polski jest to dodatkowo konieczne i sprzyjające przyjętym założeniom strategicznym. Zobowiązaliśmy się bowiem zrealizować unijny cel zakładający, że 14 proc. paliw zużytych w transporcie będzie pochodzić z surowców odnawialnych. Tym samym zmiany są konieczne i będę pogłębiane. Nowe technologie pozwolą wypełnić zakładane normy środowiskowe.

Polska dopiero dwudziesta w Europie

Większość rozwiniętych państw europejskich podjęło wyzywanie. Polska będzie 18. krajem w UE i 20. W Europie, sprzedającym bardziej przyjazną dla środowiska benzynę E10. Jednak nie tylko Europa zaczyna stosować zmodyfikowane ekologicznie paliwa. Benzyna E10 jest powszechnie dostępna także na całym świecie, w tym m. in. w Stanach Zjednoczonych czy w Australii. Tym samym, wielu z nas od lat tankuje swoje auta ekologicznym paliwem.

Główną przesłanką stosowania benzyny E10 jest redukcja ilości CO2, emitowanego przez pojazdy wyposażone w silniki benzynowe do atmosfery. Jak to jest możliwe? Dodajemy do benzyny bioetanol. Dzięki stosowaniu takiego komponentu, możliwa jest redukcja emisji szkodliwych substancji. Tym samym, im większa zawartość bioetanolu w paliwie, tym mniejsza emisyjność spalanej mieszanki. Prace badawcze pozwalają zwiększać zawartość bioetanolu w paliwie zachowując wszystkie parametry silników i zapewniając ich trwałość i bezpieczeństwo eksploatacji.

Upowszechniana obecnie benzyna E10 to gatunek paliwa zawierający do dziesięciu proc. komponentu, który wytwarzany jest z biomasy, czyli np. z upraw roślinnych, odpadów i resztek. Ale co ciekawe, taka technologia radykalnie ogranicza emisję gazów cieplarnianych pochodzących z transportu - średnio aż o ponad 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi.

E10 nie zaszkodzi silnikowi

Modyfikacje paliw dotyczą jedynie benzyny. Wprowadzenie komponentu E10 nie ma żadnego wpływu na silniki dieslowskie, nawet w starszych modelach aut. Zarówno w Polsce, jak i w Europie rozwiązanie jest bezpieczne dla większości samochodów z silnikami benzynowymi, które zostały wyprodukowane po 2000 roku. Eksperci branżowi, ale też producenci zarówno aut, jak i paliw zapewniają, że zasilanie ekologicznie modyfikowaną benzyną E10 również nie będzie stanowić dla tych aut istotnego problemu i nie powinno rodzić komplikacji.

Warto jednak podkreślić, że każdy producent określa warunki eksploatacji swojego produktu i sami możemy upewnić się dodatkowo, czy takie paliwo jest dla naszego auta bezpieczne. Samochody, które nie są przystosowane do benzyny E10, to zazwyczaj stare samochody benzynowe lub posiadające pierwsze rozwiązania oparte na bezpośrednim wtrysku paliwa – np. siniki GDI stosowane przez Mitsubishi czy pierwsze silniki FSI koncernu Volkswagena (nie mylić z popularnymi silnikami TFSI). Co ważne, ich właściciele nie będą pozbawieni możliwości tankowania jak dotychczas benzyny E5, która w Polsce nadal będzie sprzedawane jako benzyna E98.

Dla nieufnych pozostaje „98-ka”

Zmiana, choć jest rewolucyjna nie wyłącza nikogo z możliwości dalszej eksploatacji swoich aut. Każdy kierowca starczego auta, wyposażonego w silniki benzynowe, w razie wątpliwości powinien zapoznać się z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta czy takie paliwo jest właściwe dla danego modelu auta. Jeśli mamy obawy lub wątpliwości zatankujmy benzynę o liczbie oktanowej 98. Możemy też upewnić się, na specjalnie dedykowanej stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, czy nowy komponent E10 jest dla naszego auta, konkretnego modelu bezpieczny.

Stacje paliw zadbają, aby wprowadzenie benzyny E10 było łatwe dla użytkowników pojazdów. Nowa, wyraźna identyfikacja wizualna pozwoli upewnić się z jakim paliwem mamy do czynienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami o konieczności graficznego informowania klienta wszystkie stanowiska do tankowania paliwa E10 (dystrybutory i pistolety wydawcze) benzynę E10 oraz pylony będą oznaczone napisem „E10”.

Faktem jest, że każda zmiana rodzi obawy i wątpliwości. Jednak ten proces jest dobrze przygotowany przez operatorów wszystkich stacji paliw w Polsce, a największa sieć dystrybucji, polski Orlen, jest liderem w tym obszarze. Dokonujemy zmian swoich przyzwyczajeń, nie tylko dla środowiska i klimatu, ale przede wszystkim dla siebie i następnych pokoleń.

Dr Artur Bartoszewicz

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie