statystyki

Zakaz reklamy aptek: Restrykcyjna regulacja wciąż wywołuje kontrowersje

08.04.2016, 07:44; Aktualizacja: 08.04.2016, 10:42
Za załamanie zakazu grożą wysokie kary. Zgodnie z art. 129b ustawy za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz reklamowanie ich działalności można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł.

Za załamanie zakazu grożą wysokie kary. Zgodnie z art. 129b ustawy za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz reklamowanie ich działalności można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł.źródło: ShutterStock

Prawo zakazuje reklamy aptek. A orzecznictwo bardzo restrykcyjnie interpretuje ten zakaz. Aptekarze mocno ograniczyli działania promocyjne w stacjonarnych placówkach.

Kontrowersje wywołuje art. 94a ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.). Zgodnie z nim „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności”. Zezwala on jedynie na informowanie o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. W takim brzmieniu, równoznacznym z zakazem bezwzględnym, przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.

Drastyczne sankcje

Za załamanie zakazu grożą wysokie kary. Zgodnie z art. 129b ustawy za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz reklamowanie ich działalności można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł. Nakłada ją wojewódzki inspektor farmaceutyczny, a przy ustalaniu jej wysokości powinien uwzględnić w szczególności okres, przez który prowadzona była niezgodna z prawem reklama, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów, a także to, czy już wcześniej były nakładane jakieś kary.

Przepis kolejny określa zaś, że kary pieniężne uiszcza się w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna. Od kary pieniężnej nieuiszczonej w terminie nalicza się odsetki za zwłokę.


Pozostało jeszcze 94% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane