AFIR zobowiązuje kraje UE do intensywnej rozbudowy infrastruktury ładowania wzdłuż sieci głównych korytarzy transportowych UE. Do 2025 r. co 60 km w każdym kierunku podróży mają być rozmieszczone przeznaczone dla samochodów osobowych i dostawczych ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW. W kolejnych latach moc ma rosnąć. Jak policzyło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, konsekwencją realizacji rozporządzenia powinien być w Polsce prawie pięciokrotny wzrost łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania, i to w niecałe trzy lata. Rozporządzenie dotyczy również rozmieszczenia stacji tankowania wodoru.

Planem rozmieszczenia infrastruktury ładowania zgodnie z unijnym rozporządzeniem zajął się na ostatnim posiedzeniu Komitet Sterujący Programu Rozwoju Elektromobilności. Przy okazji pojawił się temat bezpieczeństwa przeciwpożarowego budynków, w których są stacje ładowania elektryków. Wiceminister klimatu Ireneusz Zyska zapowiedział powołanie grupy roboczej ds. bezpieczeństwa infrastruktury ładowania.

– Chciałbym, aby efektem naszych prac było opracowanie wytycznych w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego infrastruktury ładowania z uwzględnieniem otoczenia prawnego w budynkach wielorodzinnych i użytkowych – mówił na spotkaniu minister Zyska.

Wraz z rozwojem elektrycznej floty pojazdów temat ochrony przeciwpożarowej nabiera coraz większego znaczenia. Pojawiają się protesty przeciwko ładowaniu aut elektrycznych w budynkach wielorodzinnych. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz ze strażą pożarną i z Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej pracują nad zasadami postępowania w przypadku pożaru auta elektrycznego i opracowaniem wymagań przeciwpożarowych dla infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz garażowania tego typu samochodów w budynkach.©℗