W toku postępowania Urząd dokonał analizy reklam przedsiębiorcy (m.in. telewizyjnych, internetowych, ulotek), które były emitowane od 1 listopada 2014 r. do 15 grudnia 2014 r.
UOKiK ustalił, że reklamy oferowanych przez spółkę pożyczek zawierały obietnicę, że klient otrzyma pieniądze w ciągu 15 minut, jednak nie informowały, że czas ten jest liczony od momentu pozytywnego rozpatrzenia wniosku o udzielenie pożyczki.
zobacz także:
"Tymczasem w opinii Urzędu reklama zawierająca takiego rodzaju zapewnienia powinna precyzyjnie wskazywać, od jakiego momentu pożyczkodawca deklaruje dostarczenie pieniędzy na konto konsumenta. Poprzez pominięcie istotnej informacji o ofercie, reklama spółki Vivus Finance wprowadzała konsumentów w błąd i mogła skłonić ich do podjęcia decyzji o zawarciu umowy, czego nie zrobiliby, dysponując rzetelną wiedzą. Przypominamy, że wprowadzanie konsumentów w błąd jest niezgodną z prawem nieuczciwą praktyką rynkową"- czytamy w komunikacie.
zobacz także:
Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nakazał jej publikację oświadczenia informującego o decyzji UOKiK na stronie internetowej Vivus Finance oraz w jednym wydaniu papierowym i wydaniu internetowym trzech dzienników ogólnopolskich o nakładzie co najmniej 100 tys. egz.
Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może odwołać się do sądu, podano także.
UOKiK przypomniał, że podstawowym celem decyzji jest eliminowanie z rynku niezgodnych z prawem praktyk. W ciągu nadchodzących miesięcy Urząd zbada, czy przedsiębiorcy z branży finansowej stosują w reklamach bezprawne praktyki tożsame z opisanymi w niniejszej decyzji.
Vivus Finance to instytucja pozabankowa zajmująca się udzielaniem pożyczek. Należy do grupy 4finance Group, która udziela krótkoterminowych pożyczek przez internet w 15 krajach (oprócz Polski m.in. w Danii, Szwecji, Hiszpanii i Rosji). Na polskim rynku marka Vivus jest obecna od lipca 2012 r.
Crediteo(2016-02-02 11:33) Zgłoś naruszenie 00
Jeśli pod takim kątem UOKiK sprawdził Vivus, to inne firmy pozabankowe też powinny pozmieniać oferty.
OdpowiedzPiotrek Kalisz(2016-02-02 14:59) Zgłoś naruszenie 00
Tak wiele firm narusza zbiorowe interesy konsumentów i bardzo dobrze, że UOKiK wreszcie się tym zajmuje i nie odpuszcza podobnych spraw. Od 2016 widać znaczną poprawę, kiedy rozpoczęły się poważne kontrole e-przedsiębiorców i firm pożyczkowych itp. Bardzo dobrze, bo powoli dochodziliśmy do paranoi. Rejestr klauzul niedozwolonych pęka w szwach. Roczny raport klauzulowy pokazuje, że faktycznie jest trochę lepiej, ale w euforię bym nie wpadał -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/
Odpowiedz