Leasing zwrotny pozwala na odblokowanie środków zamrożonych w posiadanej nieruchomości, które firma może przeznaczyć na inwestycje. Taką transakcję można sfinalizować w ciągu trzech tygodni.
■ Klasyczny leasing nieruchomości, czyli taki, w którym finansowana jest nowa nieruchomość, nie jest usługą przeznaczoną dla małych firm.
- To prawda. W przypadku tego typu leasingu mówimy o inwestycjach w wysokości co najmniej 10 mln zł.
■ Z czego to wynika?
- Z doświadczenia klientów. Jeżeli firmy rozwijają się dynamicznie, nie mają problemów z uzyskaniem niższych kwot w bankach, np. rzędu 2-5 mln zł. Firmy mogą zaciągnąć kredyt inwestycyjny na pięć lat. Kwota kredytu jest stosunkowo nieduża, dlatego obciążenia wynikające z obsługi takiej inwestycji są niewielkie. Skorzystanie z leasingu przy takiej skali inwestycji nie przyniesie dodatkowych, wymiernych korzyści.
■ Co można zyskać finansując leasingiem transakcje o większej wartości?
- Leasing daje możliwość długoterminowego finansowania, nawet przez 10-15 lat, co w kredycie jest bardzo trudne, ponieważ banki udzielają kredytów inwestycyjnych z reguły na okres do dziesięciu lat. Wybierając leasing z dłuższym okresem spłaty, uzyskujemy znacznie niższe miesięczne raty leasingowe.
Ponadto leasing pozwala na efektywne zarządzanie stopą podatkową, daje możliwość rozłożenia obciążeń podatkowych w dłuższym terminie. W leasingu - w przypadku maszyn i urządzeń, można przyspieszyć amortyzację nawet trzykrotnie, a w przypadku nieruchomości dwukrotnie. Każdą ratę leasingową - w przypadku leasingu operacyjnego - firma może wliczyć w koszt uzyskania przychodu, co zmniejsza podstawę opodatkowania.
■ Mniejsze firmy mogą skorzystać z leasingu zwrotnego. Na czym on polega?
- Jeżeli firma posiada atrakcyjną nieruchomość, może oddać ją w leasing zwrotny. Firma leasingowa odkupuje tę nieruchomość i przekazuje przedsiębiorcy w leasing. Dzięki temu klient może odblokować środki zamrożone w tej nieruchomości przeznaczając je na inwestycje lub na spłatę kredytu hipotecznego czy inwestycyjnego ciążącego na tej nieruchomości. W ten sposób możliwe jest uporządkowanie bilansu firmy.
Warto pamiętać, że po wybudowaniu nieruchomości jest ona zazwyczaj więcej warta niż w fazie projektu inwestycyjnego. Firma zyskuje więc dodatkową premię wynikającą ze wzrostu wartości obiektu. Jeżeli znajduje się on w atrakcyjnej lokalizacji, przeprowadzenie transakcji leasingu zwrotnego jest bardzo proste - może zająć zaledwie dwa, trzy tygodnie.
■ Dostęp do leasingu zwrotnego też jest ograniczony. W ten sposób finansowane są transakcje o wartości co najmniej 1 mln zł. Dlaczego ten próg nie jest niższy?
- Podobnie jak w przypadku klasycznego leasingu, nie chcemy konkurować z bankami. Chcemy, by nasze oferty się uzupełniały. Warto jednak dodać, że wspomniana kwota 1 mln zł jest tylko przykładowa, bo w praktyce takich transakcji nie spotykamy, ponieważ koszty przygotowania transakcji o wartości 1 mln zł, zarówno dla firmy leasingowej, jak i dla klienta, są zbyt duże. Taką kwotę firma bez problemu dostanie w banku w formie kredytu inwestycyjnego czy hipotecznego.
■ Jakiej wielkości transakcje są więc finansowane leasingiem zwrotnym?
- Prawdziwy rynek leasingu zwrotnego nieruchomości zaczyna się od 4 mln zł, choć jednorazowo zdarzają się oczywiście transakcje o niższej wartości.
■ Jakiego typu obiekty firma leasingowa przyjmie w leasing zwrotny?
- Przede wszystkim budynki biurowe. Tego typu obiekty zazwyczaj wynajmowane są przez co najmniej kilka firm, dzięki czemu rozprasza się ryzyko firmy leasingowej. Inną kategorią są nieruchomości handlowe - centra, galerie handlowe, supermarkety. W tym przypadku ryzyko jest jeszcze mniejsze, bo najemców w takich obiektach jest zazwyczaj kilkudziesięciu.
Z naszego punktu widzenia bardzo atrakcyjne są też obiekty logistyczne, których w Polsce po prostu brakuje, a także hale magazynowe firm produkcyjnych czy handlowych.
■ Czy można wziąć w leasing zwrotny budynki przemysłowe?
- Takich transakcji jest coraz więcej. Sięgając po leasing firmy produkcyjne chcą przede wszystkim zmienić obraz swojego bilansu. Leasing zwrotny pozwala bowiem rozłożyć obciążenie związane z posiadaną nieruchomością na dłuższy, ponad dziesięcioletni okres. Prawdą jest, że hale produkcyjne są postrzegane przez nas jako mniej atrakcyjnie, ale w takiej sytuacji większą uwagę przy ocenie ryzyka transakcji zwracamy nie na aktywo, czyli nieruchomość, ale na kondycję finansową firmy i otoczenie rynkowe, w którym działa.
■ Atrakcyjna nieruchomość to podstawowy warunek, by skorzystać z leasingu zwrotnego. Jakie inne warunki musi spełnić firma starająca się o finansowanie?
- Wymagamy, żeby firma prowadziła działalność gospodarczą co najmniej rok.
■ Co się dzieje się z nieruchomością po wygaśnięciu umowy leasingu?
- To zależy od rodzaju leasingu. W leasingu finansowym i operacyjnym klient zobowiązany jest odkupić od firmy leasingowej nieruchomość. W leasingu pozabilansowym klient posiada tylko opcję odkupu obiektu.
■ Na jaki okres podpisywane są umowy leasingu zwrotnego?
- W leasingu nieruchomości optymalnym okresem jest dziesięć lat. Przy obiektach o większej wartości, zwłaszcza jeśli chodzi np. o centra handlowe, standardem stają się umowy 15-letnie.
■ Jakie jest zainteresowanie leasingiem zwrotnym nieruchomości?
- Zainteresowanie obserwujemy zwłaszcza przy transakcjach średniej wielkości. Nie widzimy natomiast dynamicznego rozwoju rynku leasingu przy transakcjach o wartości między 2 a 5 mln zł, co jest spowodowane przede wszystkim tym, że tę przestrzeń potrzeb przedsiębiorstw wypełnia oferta bankowa.
■ Jaki będzie przyszły rok dla rynku leasingu?
- W przyszłość patrzę optymistycznie. Firmy bardzo szybko się edukują i poznają nowe możliwości finansowania inwestycji. Inwestorzy zagraniczni wchodzący na polski rynek, którzy znają dobrze produkt, od razu sięgają po leasing jako źródło finansowania. Pamiętajmy o funduszach unijnych. Nasza praktyka pokazuje, że co trzecia firma, która nie dostaje pomocy unijnej, szuka alternatywy poprzez finansowanie leasingowe.
Rozmawiał Maciej Bednarek
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama