ikona lupy />
Ford Mondeo Vignale / Media

Na świecie nigdy nie brakowało osób poszukujących rzeczy wyjątkowych, dlatego Ford zdecydował się wprowadzić na rynek ekskluzywną linię Vignale. Pierwszym autem z tej serii jest Mondeo Vignale. Ktoś może zastanawiać się, jak producent popularnych samochodów chce walczyć o względy kierowców? Oto odpowiedź.

Prawdziwa ręczna robota

Zacznijmy jednak od początku. Projekt Vignale zawdzięcza swoją nazwę słynnemu włoskiemu konstruktorowi nadwozi, Alfredo Vignale. Ten urodził się w 1913 roku, a 1948 roku uruchomił własną firmę. Sławę przyniósł mu przede wszystkim fakt, że każdy z jego projektów cechowała elegancja i jakość wykonania. Ferrari, Maserati, Triumph, Cisitalia, Cunningham, Jensen i DeTomaso - to legendarne marki, które korzystałaby z jego usług. W 1973 roku firmę wykupił Ford, który do dziś pozostaje właścicielem marki Vignale.

Nic więc dziwnego, że Ford postanowił przekuć ten kapitał także we współczesny biznes – każdą sztukę Mondeo Vignale dopieszcza teraz w specjalnym centrum w fabryce w Walecji. Cały proces obejmuje 100 dodatkowych kontroli jakości. Pracę osób zatrudnionych przy produkcji wspomagają systemy laserów i kamer, które sprawdzają spasowanie paneli karoserii, a także klasę powłoki lakierniczej. Eksperci przez dwie godziny ręcznie polerują nadwozie pojedynczego egzemplarza dla uzyskania idealnego wykończenia na wysoki połysk. W praktyce to oznacza: najwyższej jakości chromowane detale, unikalne, 18- lub 19-calowe felgi aluminiowe i niepowtarzalny odcień nadwozia Vignale Nocciola. Samochód można też zamówić w innym kolorze, np. Vignale White, Vignale Black lub Vignale Silver. Do tego dochodzi wnętrze wykończone skórą Lux Charcoal Black albo Lux Cashmere, szytą i pikowaną ręcznie, która przywodzi na myśl klasyczne samochodowe rękodzieło z epoki Alfredo Vignale. Wykończenie i przeszycia czterdziestu laserowo docinanych elementów skóry, z których składa się każdy fotel ostatecznie także trafia pod lupę kontrolerów jakości.

W wielu miejscach kabiny samochodu widnieje logo Vignale - jest oczywiście na desce rozdzielczej, ale użyto go także jako detalu zdobiącego skórzane pokrycia foteli. Klasę samochodu podkreślają dodatkowo wytłaczane listwy progowe i luksusowe dywaniki. Natomiast kierownica, środkowa konsola, górne części drzwi i deska rozdzielcza są w całości pokryte miękką skórą. - Chcieliśmy, aby wnętrze emanowało spokojem i wyciszeniem. Zajęcie miejsca w samochodzie powinno być jak wejście do luksusowego salonu - mówi Chris Bird, dyrektor ds. wzornictwa w firmie Ford of Europe.

Mondeo w tej specyfikacji skrywają w sobie bardzo bogate wyposażenie. Wejście i uruchomienie silnika nie wymaga użycia klucza, a zamontowany w aucie system Ford SYNC 2 ze sterowaniem głosowym i ekranem dotykowym ułatwia telefonowanie, odczytywanie wiadomości SMS i korzystanie z nawigacji.

Na tym jednak nie koniec, bo ekskluzywny spis obejmuje też m.in. przednie fotele z funkcją masażu – mają przeciwdziałać zmęczeniu czy bólom mięśni podczas długich podróży, bo znajduje się w nich 11 poduszek napełnianych powietrzem. Absolutną nowością, niespotykaną w innych wersjach Mondeo, jest zastosowany w Vignale system redukujący hałasy dobiegające z zewnątrz – przez głośniki generowany jest dźwięk o odwrotnej amplitudzie. Konstruktorzy zapewniają, że także dzięki lepszemu wyciszeniu (m.in. laminowane szyby o zwiększonych właściwościach dźwiękochłonnych) szum powietrza opływającego auto także jest ledwo słyszalny.

Salon masażu to nie wszystko

Na pokładzie nie mogło też zabraknąć użytecznej elektroniki. Nowy Ford Mondeo Vignale został wyposażony m.in. w system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, który potrafi ustrzec przed zderzeniem (z innymi pojazdami lub ludźmi) lub ograniczać jego skutki.

Inne rozwiązanie to system wspomagający parkowanie z funkcją parkowania prostopadłego - komputer wykrywa odpowiednie miejsce postojowe, a następnie pomaga zaparkować w nim pojazd tyłem bez konieczności dotykania kierownicy. Mondeo Vignale potrafi rozpoznawać znaki drogowe - na ekranie pojawiają się informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.

Wyposażeniem nowego modelu są także pasy bezpieczeństwa z wbudowanymi poduszkami powietrznymi, by zadbać o ochronę osób podróżujących w tylnym rzędzie. Podczas kolizji powierzchnia z jaką pas naciska na ciało pasażera zwiększa się pięciokrotnie, co w opinii konstruktorów, znacznie ogranicza ryzyko urazów (to rozwiązanie można też mieć w klasycznej wersji modelu). Ponadto na liście wyposażenia są także: system audio Sony DAB z 12 głośnikami hi-fi, elektrycznie regulowana kolumna kierownicza z funkcją zapamiętywania zadanych ustawień, elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika i podgrzewana kierownica.

Weekendowa jazda próbna

Podkreśleniu wysokiej pozycji Mondeo Vignale w swojej gamie ma służyć także rozbudowana oferta silników. Samochód jest dostępny z jednostką benzynową 2.0 EcoBoost o dwóch wariantach mocy - 203 lub 240 KM (także z sześciostopniową przekładnią automatyczną). 180-konny turbodiesel 2.0 TDCi może współpracować z sześciostopniową skrzynią manualną lub automatem dwusprzęgłowym PowerShift oraz z napędem na cztery koła iAWD.

Dodatkowo w ofercie znajduje się również nowa 210-konna jednostka wysokoprężna 2.0 TDCi Bi-Turbo, której 450 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min wciska w fotel. Samochód można także zamówić jako hybrydę elektryczno-benzynową o łącznej mocy 187 KM.

A, że zakup Mondeo Vignale sam w sobie także ma być szczególnym doświadczeniem, to koncern daje możliwość umówienia się na specjalną, rozszerzoną jazdę próbną. Może trwać nawet cały weekend – chodzi o to by dostrzec, czym ten samochód różni się od innych.

Zamówienie auta w Polsce jest możliwe wyłącznie w sześciu dedykowanych salonach sprzedaży FordStore:

- Auto Boss - Chorzów;
- Euro Car - Gdynia;
- PGD Partner - Kraków;
- Auto Brzezińska - Łódź;
- BCH Chwaliński - Opole;
- Bemo Motors - Warszawa.




Potem, już po zakupie każdy posiadacz Mondeo Vignale może skorzystać z szeregu udogodnień, w tym np. z usługi concierge, który zadba o dostarczenie auta do serwisu i jego odbiór, a także ze specjalnej linii Vignale OneCall (pod numerem telefonu (61) 831 99 72) - 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, może nie tylko wezwać pomoc drogową, ale też umówić wizytę ASO, uzyskać odpowiedź na pytania dotyczące eksploatacji auta i zdobyć adres pobliskiej restauracji lub kina.

Przez cały czas użytkowania samochodu, jego właścicielowi przysługuje też bezpłatne mycie auta, a na życzenie także profesjonalne czyszczenie wnętrza.

Więcej informacji: https://vignale.ford.pl/pl-PL