Samochody z instalacją LPG sprzedają się znacznie lepiej niż rok temu. Nad Wisłą błyskawicznie rośnie zainteresowanie samochodami na gaz – takie dane płyną ze statystyk Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W I półroczu br. klienci kupili w salonach niemal 3000 nowych samochodów wyposażonych w fabryczną instalację LPG.
To bardzo dobry wynik, bo w analogicznym okresie ub.r. licznik zatrzymał się na 1728 autach. Na rynku przybywa także używanych pojazdów zasilanych tym surowcem. W stosunku rok do roku liczba gazowych używek zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce urosła z 10 do 13 tys. egzemplarzy.
– W części pojazdów instalacja LPG jest montowana już po rejestracji – informuje Marek Wolfigiel, specjalista ds. analiz i statystyki z PZPM. Jeśli chodzi o nowe samochody, owa „część” oznacza niemal dwukrotność: w 2014 r. już po rejestracji w instalację LPG swoje świeżo kupione auta doposażyło 4082 kierowców (przy 4777 instalacjach fabrycznych). Jeszcze częściej zbiorniki na gaz trafiały do sprowadzanych samochodów (tylko 21,6 tys. ze wszystkich 63 tys. zarejestrowanych aut miało pierwotnie instalację LPG). Zdaniem Marka Wolfigiela realny wynik montowanych instalacji jest prawdopodobnie nieco większy, ponieważ część z nich mogła nie zostać uwzględniona w statystykach.
Popularność LPG w Polsce to nie nowość. Według danych GUS całkowita liczba samochodów z takim napędem zarejestrowanych w Polsce pod koniec 2013 r. wynosiła 2,85 mln sztuk i stanowiła nieco ponad 10 proc. ponad 25 mln parku pojazdów (wzrost o 3,3 proc. w stosunku do 2012 r.). – Jesteśmy tu zdecydowanym liderem w Unii Europejskiej, a po uwzględnieniu Turcji zajmujemy drugie miejsce w Europie. Zaliczamy się także do światowej czołówki – informuje Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Skąd wzięły się dynamiczne przyrosty w sprzedaży? Podstawowa przyczyna to cena LPG, która w ciągu roku mocno spadła. W połowie 2014 r. za litr kierowca płacił ok. 2,5 zł. Rok później ok. 1,9 zł. A to nie koniec dobrych wiadomości. Według danych portalu E-petrol średnia cena autogazu w Polsce wynosi obecnie 1,79 zł/l (w województwie podkarpackim nawet 1,75 zł/l). To najniższy poziom od 2009 r. Zdaniem analityków serwisu kierowcy nie powinni jednak liczyć na dalsze spadki. Według ich prognoz w najbliższych tygodniach cena autogazu utrzyma się na poziomie 1,77–1,85 zł/l. W tym samym czasie litr 95-oktanowej benzyny ma kosztować 4,43–4,55 zł, a litr oleju napędowego 4,23–4,33 zł. Co jeszcze może być przyczyną rosnącego zainteresowania instalacjami LPG? Zdaniem Andrzeja Olechowskiego w ostatnich latach wśród polskich kierowców zmieniło się postrzeganie tego typu paliwa. – LPG stało się znaczącym środkiem napędu, w szczególności w odniesieniu do samochodów osobowych. Mam nadzieję, że w najbliższych latach firmy i indywidualni kierowcy poza ekonomicznymi zaletami będą zauważać aspekty ekologiczne napędu gazowego – mówi dyrektor POGP.