Po dwóch latach realizacji nowej strategii rozwoju biznesu usług w Ruch jej wyniki przekraczają pierwotne założenia, poinformował ISBnews wiceprezes Dariusz Stolarczyk. Spółka pracuje nad kolejnymi nowatorskimi projektami, a pierwszych efektów należy spodziewać się jeszcze w tym roku, dodał.

"Mijają dwa lata od chwili, kiedy ogłosiliśmy nową strategię. Zadeklarowaliśmy chęć skoncentrowania się na usługach, na ich rozwoju, rozumiejąc, że jest to przyszłość. Osiągnięte do dnia dzisiejszego rezultaty pokazują, że był to słuszny wybór" - powiedział Stolarczyk w rozmowie z ISBnews. Wiceprezes przypomniał, że w planach było wykorzystanie silnych stron Ruch, takich jak polska marka ciesząca się dużym zaufaniem klientów, sieć własnych i partnerskich punktów sprzedaży oraz jedna z największych logistyk w Polsce. Po dwóch latach Ruch zrealizował z nawiązką zakładane cele. "Pierwszymi usługami, które zaczęliśmy bardzo dynamicznie rozwijać to usługi dostarczania różnego rodzaju przesyłek do konsumenta poprzez sieć punktów własnych oraz poprzez naszych partnerów. Pierwsza to oczywiście 'Paczka w Ruchu'. Druga to obsługa, wraz z partnerami, kontraktu sądowego" - wyliczył wiceprezes.

Stolarczyk podkreślił, że do dzisiaj Ruch obsłużył prawie 15 mln przesyłek przy wyjątkowo niskim poziomie uznanych reklamacji. W okresie 24 miesięcy było ich tylko 0,05%, przy czym w "Paczce w Ruchu", czyli usłudze własnej, wskaźnik ten jest znacznie niższy.
"To się bezpośrednio przekłada na postrzeganie usługi 'Paczka w Ruchu' przez konsumentów i klientów, bo m.in. od początku roku podwoiliśmy liczbę firm zamawiających tę usługę. To doskonałe wskaźniki, szczególnie w kontekście tego, że zaczynamy najlepszy sezon - od okresu powrotu do szkoły do świąt" - wyliczył wiceprezes.
W jego ocenie, Ruch jest doskonale przygotowany na ten okres, a dodatkowo wykorzystuje swoje przewagi konkurencyjne, a więc wysoką jakość usługi i dobrze przygotowaną sieć, ale przede wszystkim niską cenę dla konsumenta.
"Cena usługi 'Paczki w Ruchu' jest jedną z najniższych na rynku. Dodatkowo przesyłki są dostarczane w systemie 'D+2', czyli od chwili, kiedy odbierzemy ją z magazynu naszego klienta, do chwili, kiedy jest ona dostarczona do kiosku mija maksimum 2 dni. W tym terminie realizujemy aż 98,5% zleceń" - zapewnia Stolarczyk.


Ruch bardzo uprościł i przyspieszył procedury związane z "Paczką w Ruchu" i dziś nadanie czy odbiór paczki są bardzo proste, możliwe do dokonania nawet z domu. Do kiosku przychodzimy tylko z paczką i wydrukowanym zleceniem. Bardzo podobnie można wykonać - ważny dla klientów e-commerce - zwrot do nadawcy. Rozwijane jest mocno również centrum usług konsumenckich działające jako duże Call-center.

"Ostatnio kupiliśmy 5,5 tys. zaawansowanych technologicznych tabletów i wyposażyliśmy w nie sieć naszych partnerów. Poza usprawnieniem procesu obsługi listów, nowe urządzenia pozwolą na szybkie uruchomienie usługi 'Paczki w Ruchu' i innych usług docelowo w 5-7 tys. punktów " - wskazał.

Stolarczyk zadeklarował dalszy rozwój tej usługi, ale oczywiście Ruch nie zapomni o innych produktach, jak współpraca z Vivus'em, sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych czy płatność rachunków.

"Wzrosty w obszarze pozostałych usług mamy dobre, a w przypadku pożyczek Vivusa i płatności za rachunki jest dużo lepiej, niż zakładaliśmy. Równolegle bardzo dobrze rozwijają się usługi logistyki kontraktowej, w którą w ciągu ostatnich 2 lat mocno zainwestowaliśmy" - dodał Stolarczyk.

Wszystkie te działania są związane ze spadającym rynkiem prasy, choć akurat Ruchowi udało się w lipcu po raz pierwszy od dłuższego czasu zwiększyć swoje udziały w rynku. Niemniej zapoczątkowana 2 lata temu strategia budowania firmy usługowo-logistycznej okazała się słuszna i będzie kontynuowana.

"Prowadzimy z różnymi partnerami rozmowy na temat współpracy i będziemy konsekwentnie wdrażać kolejne ambitne projekty. To, co nas charakteryzuje to wysoka jakość i skuteczność działania, dlatego nie obawiamy się nowych wyzwań. Przygotowaliśmy plan zawierający 10 nowych, atrakcyjnych pomysłów. Obecnie je analizujemy, ale liczymy, że jeszcze przed Świętami przynajmniej jednym z nich zaskoczymy rynek i konkurencję" - podsumował Stolarczyk.

Ruch jest ogólnopolskim operatorem sieci dystrybucji. Dysponuje 2,2 tys. punktów sprzedaży, 7,5 tys. punktów partnerskich i 14 centrów logistycznych. Obsługuje ok. 10 mln klientów miesięcznie. W ofercie dla branży e-commerce ma dwie usługi: Paczka w Ruchu, czyli usługi logistyczne dla sklepów internetowych oraz usługi magazynowe takie jak przyjmowanie, wydawanie i dokumentowanie czynności magazynowych.

Lesław Kretowicz