Najbardziej dynamicznym segmentem komputerowego rynku jest segment netbooków, czyli małych, prostych i przeznaczonych do zastosowań mobilnych komputerów.
Nawet co 10. sprzedany w IV kwartale notebook może być netbookiem.
- Obserwując dynamikę sprzedaży netbooków w USA i w Europie stwierdzam, że jest to hit sprzedaży. Podobnie będzie w naszym kraju - mówi Wojciech Zawada, dyrektor działu PSG w HP Polska.
Netbooki, zwane też UMPC (Ultra Mobile PC), zagościły na polskim rynku w tym roku. Ich wspólną cechą są: niewielka waga (1 kg), niewielki rozmiar ekranu (7-10 cali), cena od 1-1,5 tys. zł. Urządzenia umożliwiają dostęp do internetu.
- Sprzedaliśmy 1,8 tys. netbooków, w tym roku będzie to 4 tys. sztuk - dowiadujemy się w firmie NTT System.
- Planujemy w tym roku sprzedaż 2,5-3,0 tys. netbooków Aristo, co powinno dać nam 10-15 proc. udziału w rynku - ujawnia Wojciech Baniak, dyrektor marketingu Comes.
Szansy w rozszerzeniu sprzedaży producenci upatrują we wprowadzeniu ich do oferty mobilnego internetu u operatorów komórkowych, a także do rządowego programu Komputer dla ucznia.
- Ten program daje duże szanse, aby polska firma, jaką jest NTT System, mogła dostarczyć światowej klasy laptopy dzieciom z polskich szkół - mówi Tadeusz Kurek, prezes NTT.
Obie polskie firmy sprzedają UMPC od kilku miesięcy, podobnie jak najwięksi gracze Asus i MSI, którzy w III kwartale sprzedali odpowiednio 6 tys. i 9 tys. netbooków (według IDC Poland). Acer, który swego pierwszego netbooka na polski rynek wprowadził we wrześniu, ocenia, że do końca roku sprzeda kilkadziesiąt tysięcy sztuk.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama