Przekonała się o tym spółka prowadząca w największych polskich miastach sieć klubów fitness Pure Health and Fitness. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał właśnie decyzję dotyczącą naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

– Postępowanie wykazało m.in., że spółka niezgodnie z prawem egzekwowała od konsumentów opłaty, których wysokość nie została prawidłowo przedstawiona przy przystępowaniu do klubu – mówi Paweł Ratyński z biura prasowego UOKiK.
Abonament za członkostwo w klubie pobierany był przez automatyczne polecenie zapłaty bądź też ściągany np. z karty kredytowej. W sytuacji gdy nie udało się zrealizować automatycznego polecenia zapłaty albo obciążenia karty do pobrania cyklicznej zapłaty za członkostwo, spółka naliczała opłatę dodatkową. Samo pobieranie takich opłat jest zgodne z prawem, jednak przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o ich wysokości przed przystąpieniem do umowy.
Drugi zarzut, jaki sieci Pure Health and Fitess postawił regulator, dotyczył nieprawidłowego powiadomienia konsumentów o podwyżce wprowadzonej na przełomie 2013 i 2014 r.
– Co prawda ogłoszenia o podwyżce były wywieszone w recepcjach klubów, a niektórzy członkowie dostali nawet SMS-y z taką informacją, to jednak zgodnie z prawem prawidłowe zawiadomienie konsumentów o jakiejkolwiek podwyżce powinno wiązać się z dostarczeniem nowego wzorca umowy, który pozwoli im się zapoznać z nowymi warunkami usług. W sytuacji gdy nie zgadzają się na podwyżkę, pozwoliłby im to na wypowiedzenie umowy – wyjaśnia Paweł Ratyński.
Spółka zobowiązała się do dobrowolnego zaniechania zarzucanych jej praktyk i usunięcia ich skutków. Pure Health and Fitess nie będzie pobierać opłat dodatkowych od klientów, którzy przy podpisaniu umowy nie byli poinformowali o ich wysokości. Dodatkowo klienci objęci podwyżkami abonamentu otrzymają vouchery na dodatkowe usługi o wartości 79 zł.
W ciągu trzech miesięcy od momentu uprawomocnienia się decyzji UOKiK spółka ma przekazać sprawozdanie z realizacji zobowiązania. ©?
UOKiK przypomina
O czym pamiętać, korzystając z usług fitness klubu, szkoły tańca, pływalni czy idąc na mecz lub koncert:
● zmiany wysokości opłat, miejsca prowadzenia zajęć czy innych warunków umowy są niemożliwe bez zgody klienta i dają prawo do wypowiedzenia umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów;
● za niewykorzystane zajęcia przysługuje zwrot pieniędzy. Przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali;
● gdy zajęcia, mecz czy koncert odwołuje organizator, konsument ma prawo odzyskania wpłaconych pieniędzy oraz dochodzenia roszczeń z tytułu rezerwacji hotelu czy podróży;
● przedsiębiorca odpowiada za bezpieczeństwo oraz za rzeczy konsumenta, nawet gdy szatnia jest bezpłatna.