Oferta prywatnego operatora PGP nie spełniła wymogów uczestnictwa w drugim etapie konkursu, czyli w ocenie merytorycznej. Chodziło o posiadanie odpowiednio rozbudowanej sieci placówek pocztowych i centrów rozdzielczych, środków transportu, a także stabilną organizację przedsiębiorstwa i płynność finansową. Ocena została dokonana na podstawie dokumentacji dostarczonej przez operatorów oraz danych posiadanych przez prezesa UKE z urzędu.
"W jej (PGP) ofercie nie było np.: wielu dokumentów przygotowanych według wzorów z dokumentacji konkursowej, opisu sieci placówek pocztowych, wykazu centrów rozdzielczych, informacji o ich wydajności, informacji o środkach transportu, świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego" - powiedziała PAP prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) Magdalena Gaj.
Przed rozpoczęciem postępowania konkursowego, Polska Grupa Pocztowa nie ukrywała, że jej oferta nie spełnia wszystkich wymagań konkursowych. "Spółka z pełną świadomością złożyła ofertę, która nie spełnia wszystkich wymogów określonych w dokumentacji konkursu. Poprzez złożenie oferty Spółka pragnie dać wyraz zainteresowaniu świadczeniem usług powszechnych jako operator wyznaczony (...) pomimo niesprzyjających uwarunkowań prawnych konkursu" - informowała PGP 14 kwietnia.
Prezes Gaj zaprzeczyła jednak, jakoby odrzucenie oferty PGP miało związek z tymi deklaracjami, ponieważ komisja konkursowa badała obie oferty przez ponad miesiąc.
"Komisja konkursowa pracowała od dnia 14 kwietnia 2015 r. do dnia 19 maja 2015 r. W wyniku badania ofert w pierwszym etapie konkursu, do drugiego etapu konkursu zakwalifikowana została oferta Poczty Polskiej" - czytamy w komunikacie UKE. Jak dodała prezes Gaj, Poczta Polska złożyła kompletną ofertę, dzięki czemu mogła zostać oceniona w drugim etapie konkursu, którą to ocenę przeszła pomyślnie.
"Teraz wszczynamy postępowanie administracyjne, które zakończy się wydaniem decyzji administracyjnej wyznaczającej operatora do świadczenia usługi powszechnej" - poinformowała Gaj.
Obowiązek wybrania operatora wyznaczonego nakłada na kraje członkowskie Unia Europejska. Celem jest zapewnienie obywatelom - na liberalizującym się rynku pocztowym - dostępu do wysokiej jakości usług, świadczonych po przystępnych cenach, na takich samych zasadach na terenie całego kraju. Do końca br. funkcję operatora wyznaczonego także pełni Poczta Polska.
Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.
Ponadto, jest on zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizować pocztę polową itp.