W 2022 r. wartość sprzedanych dzieł sztuki i antyków wyniosła ponad 650 mln zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej.
W stosunku do okresu sprzed pandemii rynek urósł aż czterokrotnie. – Zapoczątkowana kilka lat temu moda trwa. Polacy dostrzegli w rynku sztuki alternatywne miejsce inwestowania kapitału, pozwalające zachować wartość pieniędzy w czasie, a do tego cieszyć się posiadaniem dzieła sztuki – mówi Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl.
Największą popularnością cieszy się malarstwo. Najchętniej są kupowane prace dawne, unikatowe, które też z czasem najwięcej zyskują na wartości. Według GUS wzrost sprzedaży w tej kategorii wyniósł w 2022 r. ponad 42 proc., podczas gdy malarstwa współczesnego spadł o 3,6 proc.
Ostatni rok przyniósł też powrót klientów na aukcje i do galerii. Na znaczeniu traci handel internetowy. Jego udział w rynku spadł o połowę do 5 proc. ©℗