Opakowania to oprócz transportu kluczowy obszar dla e-commerce. Wiążą się z nimi praktyczne sposoby minimalizacji emisji CO2, eliminacji odpadów i zwiększania możliwości recyklingu. Dodatkowo konieczność wdrażania innowacji w tym obszarze przekłada się na ekologiczne zmiany w całej branży.

Z jednej strony to Europejski Zielony Ład wyznacza ambitne cele, by do 2030 r. ograniczyć w UE emisję gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. względem 1990 r., a finalnie w 2050 r. osiągnąć jej zerowy poziom. Z drugiej strony rośnie ekoświadomość klientów, którzy coraz częściej oczekują rozwiązań przyjaznych środowisku.

Z czwartej edycji „Ekobarometru” (SW Research 2022) wynika, że ponad połowa badanych uważa, że rodzaj surowca zastosowanego w opakowaniach stanowi istotny dowód zaangażowania marki w ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (52 proc.). Za najbardziej ekologiczne materiały badani uznają papier lub karton (52 proc.) oraz szkło (30 proc.). Jednocześnie raport „E-commerce w Polsce 2022” (Gemius, PBI, IAB Polska) wskazuje, że niemal połowa ankietowanych potwierdza, że wpływ formy dostawy zakupów na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Co więcej – najistotniejsze dla respondentów jest wykorzystanie opakowań ekologicznych (65 proc.) lub wielorazowego użytku (53 proc.). Niestety raport Blue Media (lipiec 2022) wskazuje jednocześnie, że odsetek osób mogących więcej płacić za produkty w ekologicznych opakowaniach spadł z 40 proc. w 2021 r. do 31 proc. w 2022.

– Nasi klienci – a to oni są dla nas punktem odniesienia we wszystkim, co robimy w Amazon – oczekują opakowań w optymalnych rozmiarach i nadających się do recyklingu. Takich, które minimalizują ilość odpadów i chronią zawartość przesyłki. Dlatego nieustannie pracujemy nad najbardziej zrównoważonymi rozwiązaniami. Stosujemy przy tym podejście oparte na nauce, które łączy testy laboratoryjne, uczenie maszynowe, materiałoznawstwo i partnerstwo produkcyjne. Wszystko po to, by skalować zrównoważone zmiany w całym łańcuchu dostaw – podkreśla Mourad Taoufiki, Country Manager Amazon Polska.

Papier kontra plastik

Proces minimalizowania ilości tworzyw sztucznych w opakowaniach, przy zachowaniu właściwości materiałów zapewniających ochronę przesyłek, jest złożony. Nie wystarczy bowiem zamienić „jeden do jednego” plastiku papierem, by wyeliminować jego zużycie. Amazon od lat aktywnie działa na tym gruncie.

– Ostatnie dwa lata przyniosły duże zmiany w kwestii redukcji udziału tworzyw sztucznych w naszych opakowaniach. Tylko w 2020 r. wyeliminowaliśmy ponad 27 mln plastikowych toreb z procesu pakowania urządzeń Amazon, a celem jest to, by do 2023 r. wszystkie te opakowania nadawały się w 100 proc. do recyklingu. Z kolei w 2021 r. udało nam się zmniejszyć wagę opakowań plastikowych w przeliczeniu na przesyłkę o ponad 7 proc. – wymienia Anna Papka, menedżerka polityki publicznej Amazon ds. zrównoważonego rozwoju w CEE.

Jednocześnie w Polsce i w całej Europie Amazon odszedł od jednorazowych plastikowych toreb dostawczych. Stawia na papierowe opakowania i kartonowe koperty nadające się w 100 proc. do recyklingu. Zastąpił również – przy zamówieniach wysyłanych z europejskiej sieci dystrybucji Amazon – plastikowe poduszki powietrzne papierem pakowym w całości pochodzącym i nadającym się do recyklingu. Dotyczy to produktów sprzedawanych przez Amazon i partnerów handlowych, którzy korzystają z usługi Fulfillment by Amazon (FBA) w Europie.

Algorytmy Amazon w służbie środowisku

Uczenie maszynowe pomaga m.in. określić, które produkty sprzedawane na Amazon nadają się do wysyłki w elastycznych opakowaniach. To ważne, bo są one nawet o 75 proc. lżejsze od pudełek. W ciągu ostatnich pięciu lat algorytmy sprawiły, że Amazon zmniejszył w Ameryce Płn. i Europie zużycie pudełek z tektury falistej o ponad 35 proc. Wprowadził również rozwiązania technologiczne pozwalające zmniejszyć opakowania dla przesyłek zawierających wiele przedmiotów. Firma inwestuje również w optymalizację całego procesu, by minimalizować ilość papieru używanego do pakowania przesyłek. Pozwala to na oszczędność ok. 60 tys. t kartonu rocznie.

W przypadku opakowań e-commerce boryka się z jeszcze jednym, trudnym zjawiskiem.

– Air-commerce, czyli sytuacja, gdy zakupione towary są wysyłane w niedopasowanych opakowaniach, jest bardzo niekorzystna nie tylko dla firm, lecz także – na skutek większej liczby transportów – dla środowiska, bo generuje większy ślad węglowy. Dlatego w Amazon, żeby zapobiec „transportowi powietrza”, wdrożyliśmy algorytmy zaprojektowane w celu zmniejszenia ilości opakowań przy przesyłkach zawierających wiele przedmiotów. Dzięki tej technologii udało nam się zmniejszyć rozmiar lub rodzaj opakowania w przypadku 7 proc. przesyłek – dodaje Mourad Taoufiki.

Amazon każdorazowo stosuje algorytm doboru rozmiaru pudełka. Technologia pomaga pracownikom wybrać to najmniejsze, nawet dla przedmiotów o dziwnym kształcie, jak np. parasol.

– Wykorzystujemy algorytmy uczenia maszynowego (ML) za pomocą infrastruktury chmury Amazon Web Services (AWS), aby określić odpowiedni rozmiar pudełka lub elastycznego opakowania. W rezultacie większość mniejszych przedmiotów jest wysyłana przez Amazon w opakowaniach elastycznych, które wymagają mniej materiału, są lżejsze i bardziej kompaktowe, bo dopasowują się do produktu, a więc zajmują mniej miejsca niż pudełko podczas transportu. Nasze najbardziej skuteczne modele pozwalają nam również określić, które produkty nie potrzebują dodatkowego opakowania – wymienia Anna Papka.

„Przyjazne opakowania” Amazon

Amazon zachęca również samych producentów i dostawców do wysyłek ich produktów w łatwych do otwarcia pudełkach, które w 100 proc. nadają się do recyklingu i są gotowe do wysyłki już bez dodatkowych opakowań. Na koniec 2021 r. do programu „Przyjazne opakowania” (ang. Frustration-Free Packaging) zakwalifikowało się ponad 2 mln produktów, a jednocześnie ponad 8 proc. przesyłek zostało w 2021 r. wysłanych bez dodatkowego opakowania. Tylko od 2015 r. firma zmniejszyła wagę opakowań na przesyłkę o 38 proc., co pozwoliło na wyeliminowanie ponad 1,5 mln t materiałów opakowaniowych.

Partnerem opracowania jest Amazon