Ta zapoczątkowana w Polsce rewolucja logistyczna przetacza się teraz przez kolejne rynki europejskie, gdzie swoje usługi oferuje InPost. Dlaczego europejski sukces InPost leży w interesie nas wszystkich? Dostawa poprzez Paczkomat® to także najbardziej ekologiczna forma dostarczenia przesyłki, pozwalająca ograniczać emisję CO2 o niemal 75 proc.
Rozwój w Polsce
Grupa InPost, stworzona przez Rafała Brzoskę w 2006 r., początkowo specjalizowała się w usługach pocztowych oraz kurierskich realizowanych w tradycyjny sposób, tj. bezpośrednio pod drzwi klienta. Wtedy polski sektor usług logistycznych był zdominowany przez zagranicznych graczy. Założyciel InPost zdawał sobie sprawę z tego, że aby móc realnie konkurować na rynku z wysokimi barierami wejścia, musiał zaproponować innowacyjne rozwiązanie, które wyróżni firmę spośród konkurencji i będzie idealną odpowiedzią na potrzeby klienta, przy jednoczesnym wysokim poziomie troski o środowisko naturalne.
Kamieniem milowym na drodze do sukcesu na rynku polskim było uzyskanie efektu skali i stworzenie ogólnopolskiej sieci maszyn Paczkomat®. Pierwsze automaty paczkowe – Paczkomat® – oznaczone żółto-czarnym, logo pojawiły się w Krakowie w 2009 r., a obecnie są charakterystycznym elementem polskich miast. W dużym skrócie są to urządzenia do samodzielnego nadawania i odbierania przesyłek. Pomysł był o tyle nowy, że uniezależniał adresatów od kuriera – odbiorcy nie musieli już czekać pod wskazanym adresem na dostarczenie przesyłki, ale mogli odebrać paczkę w dogodnej lokalizacji i o dowolnej porze każdego dnia w tygodniu. W ten sposób klienci otrzymali tańszy i niezwykle wygodny sposób odbioru paczki, który nie był już zależny od godziny przyjazdu kuriera i nie wymagał stania w długich kolejkach w przeznaczonych do tych celów placówkach. Oparta na tych urządzeniach infrastruktura jest dziś największą i najwygodniejszą automatyczną siecią odbioru i nadawania przesyłek w Europie – to łącznie niemal 28 tys. nowoczesnych urządzeń, z czego ponad 19 tys. znajduje się w Polsce.
Ten rewolucyjny i przełomowy pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i doskonale wpisał się w potrzeby odbiorców, co pozwoliło na szybki rozwój firmy. Dynamika wzrostu przyspieszyła w czasie pandemii, kiedy odbiór zamówienia z urządzenia Paczkomat® eliminował kontakt z potencjalnym zagrożeniem – drugim człowiekiem. Obecnie skrytki na paczki InPost w Polsce to dla 81 proc. kupujących online najchętniej wybierana forma dostawy, a dla 83 proc. ta opcja jest z kolei najbardziej motywującą do dokonania zakupu przez internet w danym sklepie.
Efektywna logistyka
Ostatnie lata to dynamiczny wzrost znaczenia e-commerce względem handlu tradycyjnego, a także szybki przyrost wolumenu transportowanych przesyłek. Ten proces trwa w Europie od kilku lat. Wysoka dynamika rozwoju rynku handlu online i ściśle związanego z tym zapotrzebowania na usługi branży kurierskiej nieuchronnie zbliżyły nas do momentu, w którym wydolność łańcucha dostaw opartego na tradycyjnej formie dostawy stoi pod znakiem zapytania. Model dostawy door-to-door jest bowiem w dłuższej perspektywie nieefektywny i grozi mu totalne zatkanie.
Założyciel InPost, Rafał Brzoska, zdawał sobie z tego doskonale sprawę i przewidział to, że aby w długoterminowej perspektywie nie doszło do zaburzenia światowych łańcuchów dostaw, należy opracować nowy, bardziej zrównoważony model logistyki, w szczególności logistyki ostatniej mili. To ten odcinek w procesie dostawy paczki do klienta końcowego pochłania ponad połowę wszystkich kosztów, a także generuje znaczną emisję spalin, za którą odpowiada zwiększona liczba aut dostawczych na ulicach miast. To właśnie na ich drastycznym ograniczeniu opiera się unikalny łańcuch dostaw opracowany przez Rafała Brzoskę. Oparty na urządzeniach Paczkomat® model pozwala jednemu kurierowi w ciągu dnia dostarczyć nawet do 1000 przesyłek, przy konieczności odwiedzenia tylko pięciu, sześciu adresów. Dla tradycyjnej formy dostawy door-to-door taki wynik dla jednego kuriera jest nieosiągalny. Dzisiejszy klient branży e-commerce wymaga szybkiej, punktualnej i elastycznej dostawy, którą jest w stanie mu zapewnić właśnie dostawa z wykorzystaniem automatu paczkowego. Dodatkową zaletą usługi InPost jest jej ekologiczny charakter – jak bowiem obliczono, dostawa realizowana przez Paczkomat® pozwala ograniczyć emisję CO2 nawet o 75 proc. w porównaniu do tej przeprowadzonej w tradycyjny sposób. Dzięki temu InPost wraz ze swoją przełomową usługą walczy o powstrzymanie trwałych zmian klimatycznych i odpowiada na potrzeby dzisiejszych, świadomych konsumentów. Przykładają oni bowiem dużą wagę do kwestii związanych z ochroną środowiska i starają się poprzez swoje wybory ograniczać generowany przez siebie ślad węglowy.
Rozwój w Europie
Konsekwentny rozwój innowacyjnego podejścia do logistyki doprowadził InPost do pozycji europejskiego lidera i sprawił, że ta grupa jest dziś jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm dostarczających rozwiązania dla e-commerce. Obecnie usługi sieci InPost są dostępne m.in. w Hiszpanii, Portugali, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Francji, a także w krajach Beneluksu. Systematyczne wdrażanie sprawdzonych w Polsce rozwiązań przekłada się na rosnące zainteresowanie usługami opartymi na urządzeniach Paczkomat® w krajach Starego Kontynentu. Dzięki temu InPost regularnie poszerza portfolio firm partnerskich oraz zakres współpracy z głównymi na danych rynkach podmiotami, takimi jak np. Vinted, Zalando czy Shopee. Już dziś automaty paczkowe InPost stały się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego w największych aglomeracjach Europy Zachodniej, w Paryżu, Barcelonie, Rzymie, Manchesterze czy Londynie. Można je spotkać chociażby na stacjach metra czy w bliskim sąsiedztwie przystanków komunikacji zbiorowej lub w okolicy albo na terenie popularnych placówek handlowych. W samej Wielkiej Brytanii urządzeń Paczkomat® jest już ponad 4 tys., a w samym Londynie, Manchesterze i Birmingham jest ich więcej niż placówek rodowitej Royal Mail.
Grupa InPost w całym 2022 r. dostarczyła do klientów 744,9 mln przesyłek – jest to o tyle imponujące, że wynik ten jest lepszy o 44 proc. od wolumenu przesyłek, jaki został obsłużony rok wcześniej. InPost na każdym rynku zagranicznym, na którym jest obecny, rozwija się w tempie szybszym niż branża e-commerce lokalnie. Sytuacja ta nie byłaby możliwa, gdyby w lipcu 2021 r. InPost nie przejął za 513 mln euro francuskiego potentata logistycznego Mondial Relay. Była to największa polska prywatna inwestycja zagraniczna, która pozwoliła Grupie InPost na wejście na rynki Francji, Półwyspu Iberyjskiego oraz krajów Beneluksu. Wdrażane krok po kroku know-how InPost na rynkach obsługiwanych przez Mondial Relay pozwoliło w 2022 r. wypracować Grupie Mondial Relay wzrost wolumenu obsługiwanych przesyłek aż o 151 proc. r/r. Tym samym rynek francuski zanotował rekordowy wzrost, a dostawy przez Paczkomat® InPost na tym rynku stanowią już 7 proc. całkowitego wolumenu.
Konsekwencja w działaniu, umiejętna diagnoza potrzeb dzisiejszych konsumentów, szybkie i skuteczne tworzenie adekwatnych rozwiązań do potrzeb danego rynku sprawiły, że w niespełna 17 lat InPost, w którego DNA od zawsze były innowacyjność oraz proekologiczna postawa, stał się jedną z największych platform dostaw dla e-commerce w całej Europie. ©℗
Fot. materiały prasowe

Zapraszamy do publikacji w wersji angielskiej DGP: World Economic Forum