Podrabianie produktów to poważny globalny problem. Wykorzystujemy najnowsze technologie, aby z nim walczyć. Stawiamy bowiem na bezpieczeństwo klientów i rozwój sprzedawców - mówi Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl

Dlaczego ochrona marek jest tak ważna dla Amazon?
ikona lupy />
Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl / Fot. materiały prasowe
Staramy się być najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Po pierwsze to oznacza, że klienci muszą kupować bezpieczne oryginalne produkty. Po drugie niezmiernie ważne jest dla nas wspieranie sprzedawców obecnych na Amazon w ich rozwoju. Naruszanie własności intelektualnej, podróbki są w tym przeszkodą. Chcemy być pewni, że marki sprzedawców, w tym małych i średnich przedsiębiorców, są chronione.
Jaka jest skala podrabiania produktów i jak to wygląda z perspektywy Amazon w skali globalnej?
Przywołam kilka liczb. W listopadzie w Warszawie odbył się globalny szczyt przeciwko nielegalnemu handlowi, na którym eksperci wskazali, że ponad 40 proc. konsumentów na świecie kupuje podrabiane leki, ubrania, perfumy lub papierosy. Z kolei OECD informowała, że sprzedaż podrabianych i pirackich towarów stanowi ok. 3,3 proc. światowego handlu i generuje łącznie ok. 40 bln dol. strat dla gospodarek narodowych. Nielegalny rynek jest duży i tracą na tym wszyscy - klienci, producenci i budżety państw. Konsument, nawet jeśli kupuje taniej, to podejmuje duże ryzyko, jeśli chodzi o jakość produktu, w przypadku żywności, lekarstw czy kosmetyków może to być nawet niebezpieczne dla zdrowia. Problem jest bardzo poważny, złożony i dotyczy całego świata.
Jak wygląda sytuacja z podróbkami w Europie i Polsce?
Z raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z 2022 r. wynika, że 52 proc. konsumentów w Europie w wieku od 15 do 24 lat stwierdziło, iż w ciągu ostatniego roku celowo lub przypadkowo kupiło podrobiony produkt przez internet. 33 proc. miało dostęp do nielegalnych treści cyfrowych. Jeśli chodzi o Polskę, to znów przywołam szczyt w Warszawie i informację, że problem dotyczył 18 proc. transakcji handlowych w 2022 r., czyli 600 mld zł.
Dane EUIPO wskazują ponadto, że 44 proc. młodych Polaków kupiło świadomie podrobiony produkt, a 19 proc. skorzystało z pirackich treści. Najczęściej podrabiane są odzież, obuwie, kosmetyki, elektronika i zabawki. Głównym powodem kupowania podróbek jest oszczędność pieniędzy, ale są także motywy nieekonomiczne, jak chęć zrobienia wrażenia na innych.
Co robi Amazon, aby chronić marki?
W 2021 r. zainwestowaliśmy ponad 900 mln dol. i zatrudniliśmy ponad 12 tys. osób, w tym naukowców zajmujących się danymi czy programistów, których jedynym zadaniem jest ochrona klientów, marek, sprzedawców i sklepów. Jestem naprawdę dumny z niesamowitego wyniku, jaki ten zespół osiągnął we współpracy z właścicielami marek i organami ścigania. To wszystko sprawia, że serwis Amazon jest - pod względem ochrony marek - bezpiecznym sprzedażowo i zakupowo miejscem . Dla zapewnienia tego bezpieczeństwa wykorzystujemy najnowsze technologie i innowacje.
Wymienię też kilka naszych programów. Rejestr Marek Amazon jest bezpłatną usługą dla właścicieli marek, pozwalającą chronić i zarządzać markami oraz własnością intelektualną. Zapobiegamy nadużyciom, zanim do nich dojdzie, blokując np. zakładanie podejrzanych kont sprzedażowych.
Innym naszym programem jest Projekt Zero, umożliwiający eliminowanie handlu podróbkami. Dzięki niemu każdy sprzedawca może samodzielnie usunąć podrobiony produkt, nie czekając aż zrobi to Amazon. Informacja o tym fakcie trafia do systemu, który sam, dzięki sztucznej inteligencji, uczy się, jak eliminować podobne oferty ze sprzedaży.
W 2020 r. uruchomiliśmy również IP Accelerator, łączący firmy z siecią zaufanych kancelarii prawnych, pomagający chronić produkty przed podrabianiem poza granicami ich rodzimych rynków.
To tylko niektóre, choć ważne przykłady.
Przedświąteczny szczyt zakupów sprzyja oszustom. W jaki sposób Amazon chroni klientów w tym okresie?
W okresie przedświątecznym obserwujemy o wiele więcej prób oszustw. Między innymi dlatego w Polsce nawiązaliśmy współpracę z Forum Konsumentów, aby edukować klientów w zakresie ochrony własności intelektualnej marek. Przedświąteczna kampania „Żyj oryginalnie” ma uświadamiać i zniechęcać do kupna podrabianych produktów, na rzecz tych oryginalnych. Do kampanii przyłączyły się Polska Izba Handlu, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Polskie Stowarzyszenie Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych, Kobiety w Centrum czy UN Global Compact Network Poland.
Jak jeszcze zachęcacie firmy z sektora MŚP do sprzedaży na Amazon?
Generalnie naszym celem jest zapewnienie MŚP narzędzi i usług, w tym logistycznych, które pomogą im zbudować długofalowy, silny, lokalny, ale jednocześnie międzynarodowy biznes. Jeśli jesteś sprzedawcą na Amazon.pl, twój asortyment będzie automatycznie widoczny dla klientów we wszystkich sklepach Amazon EU za jednym kliknięciem. Nie musisz tworzyć wielu kont, Amazon zajmie się wszystkim, począwszy od tłumaczenia, tworzenia list, a skończywszy na obsłudze klienta.
Dodatkowo świadczymy unikalną na terenie Polski i UE usługę Fulfilment by Amazon (FBA), w ramach której zajmujemy się realizacją zamówień małych i średnich firm. Przechowujemy, kompletujemy, pakujemy i dostarczamy produkty klientowi, a następnie zapewniamy obsługę klienta i proces zwrotu. Dzięki temu nasi partnerzy skupiają się po prostu na swoim biznesie.
Ilu polskich sprzedawców działa na Amazonie i jakie osiągają wyniki?
W 2021 r. swoje produkty sprzedawało na Amazon ok. 3,5 tys. polskich małych i średnich firm, co stanowi wzrost o 40 proc. w stosunku do 2020 r. W 2021 r. polskie MŚP sprzedały na Amazon ponad 25 mln produktów, wobec 15 mln rok wcześniej, co jest świetnym wynikiem. Co minutę sprzedawano ponad 50 produktów. Eksport tej grupy firm sięgnął 750 mln euro, co oznacza wzrost o 25 proc. rok do roku. Około 800 polskich MŚP przekroczyło na Amazon w 2021 r. poziom sprzedaży 100 tys. euro, a 60 - ponad 1 mln euro. Bardzo nas to cieszy, bo dbamy o ich rozwój każdego dnia. JPO
Materiał powstał we współpracy z Amazon