Od wielu lat rośnie rynek badań, certyfikatów i rankingów w różnych obszarach działalności firm. W ten sposób organizacje pragną potwierdzić swoją wartość i atrakcyjność zarówno dla inwestorów, klientów, pracowników czy środowiska lokalnego. Patrząc z punktu widzenia pracownika czy kandydata istotne jest posiadanie certyfikatu w dziedzinie Human Resources. Ale czy na pewno warto?

Warto, pod warunkiem, że organizacja wie, co chce osiągnąć dzięki certyfikatowi. Zanim więc zapadnie decyzja o wzięciu udziału w „jakimś” programie pracodawca powinien odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • jak zdobycie certyfikatu wpisuje się się w strategię firmy,
  • jakie obszary działalności firmy chce poddać badaniu,
  • jakie grupy pracowników mają wziąć w nim udział,
  • co zamierza zrobić z tytułem, który uzyska.

Obecnie organizacje mają do dyspozycji wiele programów obejmujących obszar Human Resources. Jak wiele certyfikacji tak też wiele metod badawczych, na bazie których przyznawane są wyróżnienia, od badania opinii, satysfakcji, zaangażowania pracowników, czy zgłaszania najlepszych praktyk, po szczegółowe analizy obszarów zarządzania personelem w organizacji.

Certyfikat, którego nie można kupić

W czasach, kiedy rynkiem pracy rządzą pokolenia, które z założenia podważają istniejący „status quo”, które nie wierzą w reklamy, które uważają, że certyfikaty i nagrody dla pracodawców „to tylko ściema i wystarczy mieć pieniądze, żeby to kupić”, coraz bardziej liczy się metodologia badania i odpowiednie kanały dotarcia z informacją o certyfikacji zarówno do potencjalnych kandydatów, jak i pracowników.

Skoro kandydaci i pracownicy nie rozróżniają certyfikacji przyznawanych pracodawcom, a co za tym idzie nie znają ich metodologii, to tym samym nie są przekonani o ich wiarygodności. Dlatego też Top Employers Institute od wielu lat edukuje rynek pracy poprzez liczne publikacje, informacje w mediach, spotkania z potencjalnymi uczestnikami programu, jakie korzyści niesie ze sobą zdobycie certyfikatu i jak wygląda droga do jego uzyskania.

„A droga ta to nie tylko wypełnienie kwestionariusza, który sprawdza około 350 praktyk HR, to przede wszystkim wysoka świadomość i konsekwentna polityka HR realizowana przez wiele lat przed podjęciem decyzji o wzięciu udziału w programie” – mówi Dorota Łubek Head of Central & Eastern Europe.

Metodologia badania

Top Employers Institute dokonuje oceny wszystkich etapów cyklu życia pracownika w firmie, począwszy od rekrutacji, on-boardingu przez zarządzanie wynikami, możliwości rozwoju i sukcesji, programy doceniania, po wartości i cele, networking, EVP, zrównoważony rozwój, well-being czy różnorodność. Ponadto ważne jest też to, w jaki sposób organizacja dba o budowanie zaangażowania pracowników, w jaki sposób zbiera informacje zwrotne od pracowników oraz informuje ich o zmianach. Aby uzyskać certyfikat i potwierdzić swój status jako Top Employer, organizacje muszą uzyskać określoną minimalną wymaganą liczbę punktów.

Jak podkreśla Dorota Łubek: „Certyfikat Top Employer potwierdza wysokie zaangażowanie organizacji w zakresie wdrażania nowoczesnych praktyk HR i kreowanie kultury organizacyjnej pracodawcy z wyboru”.

Droga do tytułu Top Employer

Aby uzyskać certyfikat Top Employer należy przejść przez czteroetapowy program oraz spełnić globalne standardy zarządzania kapitałem ludzkim. Wszystkie etapy programu zarządzane są według ściśle znormalizowanego procesu.

ikona lupy />
Fot. materiały prasowe

SERVICE KICK-OFF. Każdego roku, na początku programu zapraszamy uczestników do udziału w seminarium powitalnym, którego celem jest przedstawienie Procesu Certyfikacji.

KWESTIONARIUSZ NAJLEPSZYCH PRAKTYK HR. Drugim etapem jest badanie najlepszych praktyk HR funkcjonujących w organizacji. Kwestionariusz składa się z 6 domen, 20 tematów i ok. 350 pytań.

ikona lupy />
Fot. materiały prasowe

WALIDACJA. Wszystkie odpowiedzi i dokumenty podlegają ocenie dokonywanej przez audytora HR a następnie weryfikowane podczas kilkugodzinnej sesji walidacyjnej.

CERTYFIKACJA. Zespół międzynarodowych audytorów dokonuje ostatecznego przeglądu i sprawdza, czy organizacja osiągnęła wymagany próg 60% wszystkich możliwych do uzyskania punktów. Następnie TEI przechodzi szczegółowy audyt wewnętrzny wykonywany przez niezależną firmę konsultingową. Pod koniec roku organizacje otrzymują informację o statusie certyfikacji, którą mogą komunikować po oficjalnej uroczystości, która ma miejsce w styczniu kolejnego roku.

Dlaczego warto?

91% globalnych Top Employers twierdzi, że dzięki danym benchmarkingowym mogą być na bieżąco z trendami HR. 86% - że dane benchmarkingowe pomagają im rozwijać praktyki HR, dzięki czemu stają się pracodawcą z wyboru. Dla 71% uczestników programu istotna jest możliwość uczestniczenia w wydarzeniach organizowanych przez Top Employers Institute ponieważ dzięki temu czują się częścią społeczności świata HR.

Cztery główne filary wartości certyfikatu to: BRAND, BENCHMARK, ALIGN, CONNECT.

ikona lupy />
Fot. materiały prasowe
  • Filar Brand umożliwia organizacjom wzmocnienie marki pracodawcy dzięki niezależnemu, szanowanemu i zaufanemu międzynarodowemu certyfikatowi Top Employers.
  • Nasi klienci mogą doskonalić swoje strategie i praktyki HR, porównując się (Benchmark) z globalnym standardem najlepszych praktyk HR i innymi certyfikowanymi Top Employers.
  • Dzięki filarowi wyrównywania (Align) umożliwiamy naszym międzynarodowym klientom, którzy uczestniczą w wielu krajach i regionach, przeprowadzanie wewnętrznych testów porównawczych.
  • I wreszcie, łączymy (Connect) najlepszych pracodawców z całego świata, aby mogli dzielić się wiedzą i uczestniczyć w naszych wydarzeniach online i offline.

Zatem odpowiadając na pytanie, czy warto zabiegać o nagrody czy certyfikaty z pełną stanowczością mówimy – tak! Jednak, podejmując taką decyzję warto wybrać takie, dzięki którym organizacja uzyska wiedzę o sobie, dostęp do globalnej wiedzy z zakresu HRM i wzmocni swój Employer Branding.

Więcej informacji: www.top-employers.com

Katarzyna Konieczna