statystyki

Firmy do raportu. Pytanie jakiego?

autor: Jakub Kapiszewski25.02.2015, 07:41; Aktualizacja: 25.02.2015, 09:04

Działalność biznesowa to nie same wyniki finansowe. To także wpływ na otoczenie, środowisko i ludzi. Prezentacji tych aspektów służą raporty CSR. Ale nie ma wspólnych zasad, które pozwalałyby robić to dobrze.

Na polskim podwórku raporty CSR nie są niczym nowym, chociaż – mało znany fakt – przedsiębiorstwa nie są u nas zobligowane do ich publikowania. Jeśli już decydują się na ten krok, to każda firma stara się znaleźć na to własny pomysł. Różnice dotyczą nie tylko oprawy graficznej tych publikacji, ale przede wszystkim zawartości merytorycznej. W efekcie różne firmy decydują się na publikację różnych treści, w związku z czym raporty bardzo często są nieporównywalne. Co prawda istnieją międzynarodowe standardy, tj. najczęściej wykorzystywany w Polsce Global Reporting Initiative, one jednak i tak dają firmom sporo swobody co do ostatecznego kształtu raportu.

Opracowaniom tym można postawić jeszcze jeden zarzut, a mianowicie nie do końca wiadomo, kto jest ich odbiorcą. Teoretycznie lekturą powinni się zająć wszyscy interesariusze – a więc osoby zaangażowane w działalność firmy, ale też takie, na których ta działalność ma wpływ. – I faktycznie, z badań wynika, że najczęściej czytelnikami raportów są pracownicy danej firmy, co nie dziwi, biorąc pod uwagę, że sami brali udział w ich przygotowaniu. Problem polega na tym, że wśród interesariuszy są również inwestorzy, którzy do takich raportów zaglądają bardzo rzadko – ocenia Anna Szlachta z PwC. Przyczyną, dla której tak się dzieje, jest to, że raporty bardzo rzadko dotykają w tych raportach aspektów działalności biznesowej. Jest więc wiele informacji o tym, jak firma ogranicza zużycie prądu, ale brakuje już informacji o tym, w jaki sposób wpływa to na działalność biznesową.

Odpowiedzią na ten problem jest raportowanie zintegrowane. W uproszczeniu polega to na tym, że firma publikuje jednocześnie swój roczny raport finansowy i pozafinansowy. Idealnie wygląda to tak, że firma stara się wytłumaczyć, jak pozafinansowe czynniki wpływają na wartość firmy. – Nie chodzi więc tylko o to, żeby te dwie publikacje umieścić w jednej okładce. Raport zintegrowany jest przede wszystkim raportem skupionym na inwestorach, czyli mówi o tym, w jaki sposób dana firma tworzy wartość w odniesieniu do strategii i modelu biznesowego – tłumaczy Szlachta.


Pozostało jeszcze 60% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane