Przez internet można dziś kupić prawie wszystko. Także ubezpieczenie samochodu. Mimo że w domowym budżecie jest to poważny wydatek, a ofert na rynku - lepszych lub gorszych - jest bardzo dużo, nie trzeba spotykać się z agentem ani szukać adresu ubezpieczyciela. Podpowiadamy, jak mądrze kupować ubezpieczenie przez Internet.

Polacy chętnie kupują polisy komunikacyjne w modelu direct. Przez internet lub telefon w ubiegłym roku zawarliśmy z ubezpieczycielami około 5 milionów umów. Formalności nie są skomplikowane. Jeżeli chcesz załatwić je nie ruszając się sprzed komputera, wystarczy że wejdziesz na stronę ubezpieczyciela lub porównywarki ubezpieczeniowej, wypełnisz formularz, wybierzesz pomiędzy kilkoma opcjami i poczekasz na wyliczenie składki. Wtedy dopiero zdecydujesz, czy ostatecznie chcesz kupić polisę. Z możliwości kupna polisy przez Internet mogą skorzystać wszyscy - zarówno osoby, które nie po raz pierwszy ubezpieczają auto, jak i świeżo upieczeni posiadacze samochodu.

Krok 1: wybierz ubezpieczenie

Przed zakupem zawsze powinieneś zastanowić się, od jakich zdarzeń chcesz ubezpieczyć swój samochód. Pomyśl, czy poszukujesz tylko obowiązkowego OC, czy chcesz również wykupić autocasco. O ile zakres OC w każdym towarzystwie jest taki sam, to w AC wachlarz ofert jest olbrzymi. Nie wystarczy, że zdecydujesz “chcę pakiet OC+AC”, ale powinieneś też pomyśleć, czy ma to być pełne AC od wszystkich zdarzeń, czy może tylko ubezpieczenie od kradzieży. Jeśli przed zakupem dojdziesz do wniosku, że np. nie jest Ci potrzebne assistance w całej Europie, bo nie będziesz wyjeżdżał z Polski, ale za to przydałoby się mieć ubezpieczenie szyb, to śmiało możesz kupować polisę AC przez Internet. Większość serwisów direct pozwala na dokładne wybranie zakresu ubezpieczenia.

Krok 2: wybierz serwis www

Ubezpieczenie przez Internet możesz kupić na dwa sposoby: bezpośrednio w serwisie direct konkretnego towarzystwa lub przez porównywarkę ubezpieczeń. W obu przypadkach zanim zobaczysz cenę polisy, będziesz musiał wypełnić formularz kalkulatora. Identyczne dane musiałbyś podać agentowi, gdybyś chciał kupić ubezpieczenie w tradycyjny sposób.

Podstawowa różnica pomiędzy serwisem direct ubezpieczyciela a porównywarką polega na tym, że w serwisie direct masz tylko jedno towarzystwo, natomiast porównywarka przedstawi Ci oferty kilku lub kilkunastu firm. Dobra porównywarka wyświetli Ci nie tylko ceny, ale także zakresy poszczególnych ubezpieczeń, dlatego korzystając z tego rozwiązania możesz kupować świadomie.

Porównywarki dążą przede wszystkim do tego, aby klient otrzymał zestawienie cen. Tymczasem, jeśli chcesz kupić dobre AC, powinieneś mieć także możliwość porównania zakresów różnych ofert. Za pomocą porównywarki również możesz kupić dobre autocasco. Jedne agregatory ubezpieczeniowe dokładnie porównują warunki AC, inne jedynie oceniają zakres tego ubezpieczenia w kilkustopniowej skali. Porównywarka powinna pokazać Ci, jakie elementy zawierają wybrane dla Ciebie oferty ubezpieczenia (np. sumy ubezpieczenia NNW czy limity holowania pojazdu w assistance).

Inaczej rzecz się ma z obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Ponieważ zakres ubezpieczenia jest uregulowany ustawą, szukając OC w Internecie możesz spokojnie kierować się ceną, bez obaw, że kupisz złą polisę. Niektóre firmy ubezpieczeniowe dodają do OC ubezpieczenie asssistance, Zieloną Kartę lub oferują bezpośrednią likwidację szkód. Dobra porównywarka pomoże Ci wybrać ubezpieczyciela, który spełnia te kryteria.

Każda porównywarka, podobnie jak każdy serwis direct, musi udostępnić Ci aktualne warunki wszystkich oferowanych ubezpieczeń w taki sposób, abyś mógł zapoznać się z nimi przed zawarciem umowy - najczęściej w postaci linku do pliku w formacie pdf.

Krok 3: wypełnij formularz

Przygotuj się na to, że w kalkulatorze będzie dużo szczegółowych pytań, dzięki którym system dokładnie oszacuje Twoje ryzyko ubezpieczeniowe. Będziesz musiał podać dane z dowodu rejestracyjnego auta a także odpowiedzieć m.in. na pytania o planowany roczny przebieg samochodu czy posiadane zniżki i historię szkodową. Jeśli będziesz miał kłopot z wypełnieniem formularza, możesz zadzwonić na infolinię ubezpieczyciela lub porównywarki, gdzie uzyskasz pomoc. Zazwyczasj serwisy direct i porównywarki dają możliwość zapisania danych w systemie, dzięki czemu następnym razem nie będziesz musiał wpisywać wszystkiego od nowa. Powinieneś bardzo dokładnie i zgodnie z prawdą wypełnić formularz kalkulacji, bo dzięki temu otrzymasz poprawą kalkulację składki, a wybrana polisa będzie Cię w pełni chronić.

Jeśli nie chcesz osobiście spotykać się z agentem lub brokerem, a masz wątpliwości i pytania, lepiej skorzystaj z infolinii. Sprzedaż polis przez telefon to również ubezpieczenie direct, ale bardziej przypominające rozmowę z agentem. Powinieneś zarezerwować na taką rozmowę przynajmniej kilkanaście minut, żeby nie kupować ubezpieczenia pod presją czasu.

Krok 4: zadbaj o bezpieczeństwo transakcji

Jak w każdej transakcji internetowej, musisz zwrócić uwagę na jej bezpieczeństwo. Klienci nawet największych instytucji finansowych padają ofiarą oszustów, którzy tworzą strony bliźniaczo podobne do oryginalnych. Wyciągają dzięki temu ważne dane, a co za tym idzie - pieniądze. Jeśli zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia przez Internet, upewnij się, że Twoje pieniądze i dane osobowe trafią wyłącznie do ubezpieczyciela. Dla własnego bezpieczeństwa warto przestrzegać kilku zasad, o których przypomina Polska Izba Ubezpieczeń:
● Sprawdź, czy adres strony zaczyna się od "https". Protokół "http" w tym wypadku jest niebezpieczny.
● Znajdź na ekranie symbol kłódki, oznaczający połączenie szyfrowane.
● Kliknij na kłódkę dwukrotnie, by sprawdzić, czy certyfikat bezpieczeństwa został wydany dla konkretnej firmy, w której chcesz się ubezpieczyć i czy nadal jest ważny.
Firmy ubezpieczeniowe są zobowiązane do przestrzegania przepisów gwarantujących bezpieczeństwo transakcji w sieci.



Krok 5: dowiedz się, jak będzie wyglądała obsługa ubezpieczenia

Kupując polisę przez Internet upewnij się, jak będzie wyglądać kontakt z ubezpieczycielem w czasie trwania umowy. Może się bowiem okazać, że nowoczesny sposób komunikacji z towarzystwem, który wybrałeś, może ograniczyć się tylko do kupienia OC lub AC. Dalej kontakt z firmą zamienia się w tradycyjny. W przypadku szkody, większość towarzystw direct przyjmuje zgłoszenia telefonicznie, ewentualnie drogą mailową. Ta ostatnia możliwość często nie oznacza jednak przyjęcia szkody, ale zgłoszenie potrzeby rozmowy z konsultantem, który dopiero do Ciebie oddzwoni. W razie kolizji możliwość rozmowy ze specjalistą może być bardzo ważna, dlatego telefoniczne zgłaszanie szkód jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Po dokonaniu zgłoszenia towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej oferują klientom możliwość śledzenia procesu likwidacji szkody online, po zalogowaniu się do serwisu.

Tomasz Waloszczyk, Porównywarka ubezpieczeń mfind