Statystycznie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji maleje wraz ze zmniejszaniem się skali działania firmy. Mniejsze podmioty chętnie stawiają na serwisy społecznościowe
Serwisy społecznościowe i płatną reklamę wykorzystują na dużą skalę firmy działające w sektorach niemających wiele wspólnego z siecią. Do takich wniosków prowadzi analiza opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny danych dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych (serwisów takich, jak Facebook, YouTube, ale też blogów czy mikroblogów, jak Twitter) przez przedsiębiorstwa. Obejmują one firmy zatrudniające co najmniej 10 osób. Nie uwzględniają więc internetowej aktywności mikroprzedsiębiorstw. Ponieważ statystycznie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji maleje wraz ze zmniejszaniem się skali działania firmy, należy oczekiwać, że wśród najmniejszych podmiotów odsetek promujących się za pomocą mediów społecznościowych jest najniższy. To naturalne m.in. ze względu na ograniczone zasoby czy mniejszy nacisk na marketing. Są jednak branże, w których już dzisiaj promocja w internecie jest niemal obowiązkowa. Kogo tam nie ma, ryzykuje utratę rynku.
Do liderów w korzystaniu z mediów społecznościowych należą firmy z branży turystycznej i ubezpieczeniowej. W pierwszym przypadku z tej formy promocji korzystało w ub.r. niemal 72 proc. przedsiębiorstw, w drugim było to prawie 66 proc. O znaczeniu serwisów społecznościowych dla sprzedaży zarówno wycieczek, jak i ubezpieczeń świadczy nie tylko wysoki odsetek użytkowników serwisów w obu branżach, ale też skala wzrostu w porównaniu z poprzednim rokiem. Z branży ubezpieczeniowej w internecie pojawiło się 12 proc. firm, w turystyce było to 8 proc. Jeszcze mocniej – o niemal 14 pkt proc., do 58 proc. – zwiększył się odsetek korzystających z mediów społecznościowych firm zajmujących się zakwaterowaniem, czyli głównie w branży hotelarskiej, pensjonatach itp.
Jak można było się spodziewać, korzystanie z mediów społecznościowych jest mocno rozpowszechnione również w firmach działających w branży informatycznej. Tam jest to średnio niemal 60 proc. Ale sytuacja jest dość zróżnicowana: o ile w firmach zajmujących się zarządzaniem urządzeniami informatycznymi jest to ponad 80 proc., to wśród doradców w zakresie informatyki odsetek wynosi 40 proc.
W innych sektorach media społecznościowe nie cieszą się już tak dużą popularnością. Nie znaczy to jednak, że producenci wyrobów drewnianych, metali czy przemysł chemiczny nie szukają dla siebie miejsca w internecie. Robią to – tyle że bardziej komercyjnie. W ich przypadku korzystanie z serwisów społecznościowych jest wyraźnie mniej popularne niż z płatnej reklamy. W podobnej sytuacji jest też branża budowlana czy handel i naprawa pojazdów. To podejście zupełnie inne niż w branżach, gdzie popularne są serwisy takie, jak Facebook. Wprawdzie i tam wykorzystywana jest reklama, jednak w stopniu mniejszym niż media społecznościowe. Te drugie wymagają większego nakładu pracy, ale są tańsze.
Jakie rodzaje mediów społecznościowych są najpopularniejsze wśród firm? Zaskoczenia nie ma: najwięcej przedsiębiorstw korzysta z serwisów takich, jak Facebook. W sumie jest to ponad 18 proc. firm, choć wśród największych ten odsetek jest dwa razy wyższy. W klasyfikacji branżowej na pierwszym miejscu są tu firmy prowadzące działalność związaną z zarządzeniem urządzeniami informatycznymi (78 proc.) i turystyką (72 proc.). Inne sposoby promocji w mediach społecznościowych są dużo rzadsze. Portale z multimediami, jak YouTube, wykorzystuje niecałe 9 proc. firm. Wśród wydawców oprogramowania jest to jednak 54 proc. Prasa, radio i telewizja są na drugim miejscu ex aequo z ubezpieczeniami (niecałe 42 proc.), z tym że pierwsza ogranicza obecność w takich serwisach, a druga go zwiększa. Z kolei blogi lub mikroblogi prowadzi średnio 3–4 proc. firm.