W ciągu ostatnich czterech lat sieć handlowa wyeksportowała za granicę produkty polskie o wartości 13 mld zł. Rok 2021 przyniósł kolejny rekord Lidl Polska w wymianie handlowej. Wartość eksportu polskich produktów na zagraniczne rynki - dzięki sieci sprzedaży Lidl Polska - wyniosła 4,3 mld zł wobec ok. 3,6 mld zł w 2020 r.

Lidl Polska podkreśla, że eksport polskich produktów przyczynia się do znacznego rozwoju rodzimych przedsiębiorców, a samo promowanie polskich produktów na zagranicznych rynkach i rozwój krajowych firm to klucz do wspólnego sukcesu sieci handlowej i jej dostawców. Ten przepis na sukces działa już od dwóch dekad.
- Bardzo cenimy współpracę z naszymi dostawcami. Dzięki niej z powodzeniem udaje nam się nie tylko odpowiedzieć na potrzeby polskich konsumentów, lecz także promować polskie produkty na rynkach zagranicznych - komentuje Wojciech Grohn, członek zarządu Lidl Polska.
Na co dzień Lidl Polska współpracuje z ponad 740 dostawcami z Polski, a w ofercie sieci dla klientów znajduje się ponad 480 produktów z oznaczeniem „Produkt polski”. Jednym z celów Lidl Polska jest wspieranie eksportu polskich wyrobów w ramach marek własnych Lidl, które dzięki rekomendacjom zakupowym Lidl Polska trafiają na półki sklepów sieci działających poza granicami kraju. Tylko w 2021 r. 276 polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, na których obecny jest Lidl. Wartość tego eksportu wyniosła prawie 4,3 mld zł. W ciągu czterech lat (2018-2021) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 13 mld zł.
Top 7 zagranicznych rynków eksportowych dla Lidl Polska i polskich dostawców w ujęciu wartościowym stanowiły w 2021 r. - Rumunia, Czechy, Słowacja, Litwa, Węgry, Wielka Brytania oraz Bułgaria. Największym uznaniem za granicą pod względem wartościowym oraz ilościowym cieszyło się polskie mięso drobiowe, wędliny i ser żółty. Bardzo popularnym dobrem eksportowym okazało się także polskie masło. Produkty nabiałowe to bardzo istotna kategoria spożywcza zarówno dla polskich, jak i zagranicznych konsumentów. Lidl Polska od wielu lat współpracuje z Grupą Mlekovita, której kapitał jest w 100 proc. polski. Firma dostarcza do sklepów Lidl produkty w ramach marki własnej Pilos oraz w ramach brandu Mlekovita.
- Lidl umożliwia polskim producentom ekspansję na rynki zagraniczne. Stała współpraca pomiędzy Lidlem a Grupą Mlekovita pozwala skutecznie planować inwestycje produktowe, właściwie zarządzać planem produkcyjnym oraz precyzyjnie trafiać w gusta konsumenckie. Na europejskie rynki dostarczamy najwyższej jakości produkty pod marką Pilos, w tym sery dojrzewające w plastrach, sery topione, śmietany, serki homogenizowane, sery sałatkowo-kanapkowe oraz linie jogurtów naturalnych i owocowych. Bardzo cenimy partnerską współpracę, gdyż przekłada się na znaczący wzrost korzyści biznesowych. Porównując obroty z roku 2021 z 2020 r., zanotowaliśmy ok. 37-procentowy wzrost - wskazuje Dariusz Sapiński, prezes zarządu Grupy Mlekovita.
Wyniki Grupy Mlekovita potwierdzają potencjał, jaki leży we współpracy rodzimych firm z siecią Lidl Polska. Samo funkcjonowanie sklepów Lidl Polska w roku obrotowym 2020 miało istotny pozytywny wpływ na gospodarkę. Z ekonomicznego punktu widzenia można wyróżnić trzy najważniejsze kanały oddziaływania Lidla. Pierwszy to utrzymanie i rozwój sieci sklepów Lidl Polska oraz związane z tym wydatki na płace oraz zakupy na potrzeby samej sieci. Drugi z kanałów wiąże się z obsługą popytu finalnego konsumentów, w której Lidl Polska efektywnie pośredniczy między producentami a konsumentami. Podium pozytywnego oddziaływania Lidla zamyka wspomniane już wspieranie eksportu polskich wyrobów w ramach marek własnych sieci.
Firma szacuje, że w roku obrotowym 2020 funkcjonowanie sklepów Lidl Polska wygenerowało ponad 6,3 mld zł netto wartości dodanej, z czego 3,5 mld zł netto powstało w samej spółce, a 2,8 mld zł netto u dostawców sieci Lidl Polska i dzięki pensjom wypłaconym pracownikom.
PARTNER
Materiały prasowe