W piśmie do operatorów pocztowych Fuszara podkreśliła, że według Prawa pocztowego przesyłkę pocztową lub kwotę określoną w przekazie pocztowym wydaje się adresatowi, ale też - jeśli nie złożył on w placówce pocztowej stosownego zastrzeżenia - zamieszkałej z nim pełnoletniej osobie.

"Coraz więcej osób decyduje się na życie w faktycznych związkach partnerskich. W Polsce nadal brakuje regulacji prawnej odnoszącej się do funkcjonowania tego rodzaju związków. Docierają do mnie sygnały, że wyżej wymienione prawo do odbioru korespondencji przez partnera lub partnerkę będącego dorosłym domownikiem, a zatem uprawnionego do odbioru korespondencji niezależnie od faktu pozostawania w związku małżeńskim, nie jest w prawidłowy sposób realizowane przez pracowników operatorów pocztowych" - czytamy w dalszej części listu.

Fuszara zwróciła się do wszystkich operatorów pocztowych wpisanych do rejestru prowadzonego przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o upowszechnianie wśród ich pracowników wiedzy na temat przepisów obowiązujących w zakresie prawa do odbioru korespondencji, tak by w pełni je realizowali.

Pismo zostało opublikowane na stronie internetowej pełnomocniczki: www.rownetraktowanie.gov.pl.

Poproszony o ustosunkowanie się do pisma pełnomocniczki rzecznik Poczty Polskiej Zbigniew Baranowski zwrócił uwagę, że przywołane przez nią przepisy nie uzależniają doręczenia przesyłki bądź przekazu pocztowego od istnienia pomiędzy adresatem, a np. zamieszkującą z nią pełnoletnią osobą relacji rodzinnych czy społecznych.

"Poczta Polska S.A., jak każdy operator pocztowy, zobowiązana jest do przestrzegania przepisów prawa, regulujących m.in. świadczenie usług pocztowych. Pragnę też nadmienić, że przypadki niewłaściwego realizowania usługi przez pracowników powinny być rozpatrywane indywidualnie. Do tego celu służy instytucja postępowania reklamacyjnego lub skargowego" - podkreślił rzecznik.

Baranowski zaznaczył, że w związku z tym trudno jest odnieść się w sposób precyzyjny do pisma pełnomocniczki, gdyż nie zawiera ono konkretnych przykładów naruszenia przez któregokolwiek z operatorów przepisów prawa.

Biuro obsługi klienta InPost zapewniło zaś, że spółka ta "z należytą starannością" realizuje proces doręczania przesyłek - zgodnie z przepisami przywołanymi przez pełnomocniczkę, a także z ustawami regulującymi tryb i zasady doręczania przesyłek nadawanych na warunkach specjalnych. Ponadto, każdy pracownik InPost został odpowiednio przeszkolony i posiada wszelką niezbędną wiedzę dotyczącą "skutecznego, zgodnego z przepisami prawa, dostarczania przesyłek klientom indywidualnym oraz instytucjonalnym".