Reklama
Prawie połowa zatrudnionych pracuje w Lidl Polska od co najmniej 5 lat, wielu od rozpoczęcia działalności firmy w Polsce, czyli od 2002 roku. W jaki sposób wspieracie rozwój pracowników?
Praca w Lidlu, niezależnie od wieku, płci i stanowiska, to inwestycja w siebie, ponieważ ciągły rozwój jest naszą wartością – inspirujemy naszych pracowników do rozwoju razem z nami. Wyróżnienie Top Employer potwierdza słuszność takiego podejścia. Rozpoczynający pracę mogą liczyć na wsparcie mentora i instruktora, a także korzystać z bogatego pakietu szkoleń oraz programów rozwojowych. Do pracowników sklepów adresowany jest cykl szkoleń, który poszerza horyzonty, ułatwia pracę oraz przygotowuje i umożliwia awans na wyższe stanowiska.
Jeśli na co dzień pracownicy posługują się językiem obcym, firma finansuje kursy językowe. W ubiegłym roku wprowadziliśmy bezpłatny benefit dla wszystkich pracowników, ale także członków ich rodzin – dostęp online do nauki języków obcych eTutor.
Akademia Zarządzania pozwala rozwijać kompetencje miękkie. Jest to cykl szkoleń. W przypadku nowych pracowników, na poziomie podstawowym, obejmuje komunikację, współpracę z klientem wewnętrznym i zewnętrznym, planowanie i organizację pracy, zarządzanie zespołem. Jej ukończenie daje dostęp do szerokiej puli szkoleń na poziomie zaawansowanym.

Reklama
Jakie inne działania prowadzicie, ułatwiające podnoszenie kwalifikacji i awanse?
Aby dobrze zaplanować ścieżkę rozwoju pracowników, stworzyliśmy proces zarządzania talentami „Talent Management”. Efektem tego działania jest liczba awansów wewnętrznych na poziomie ponad 70%.
Organizujemy spotkania, podczas których analizowane są osiągnięcia i obszary rozwojowe pracownika, na tej podstawie przełożony wprowadza ocenę roczną do systemu Talent i proponuje działania szkoleniowo-rozwojowe. Mamy również dni rozwoju, których celem jest określenie mocnych stron i obszarów rozwojowych oraz stworzenie indywidualnych planów rozwoju.
Prowadzimy Akademię Managera, są to szkolenia zawierające kompendium wiedzy dla osób będących na początku swojej przygody zarządzania zespołem, aby na nowych stanowiskach poczuli się lepiej i pewniej.
Ze względu na charakter naszej firmy, ważna jest wymiana doświadczeń i rozwój kadry menedżerskiej w środowisku międzynarodowym. Stwarzamy również takie możliwości.
To otwiera kolejne szanse.
Pracownicy mogą wyjechać za granicę w ramach programu International Job Rotation, spróbować pracy jako ekspert w innym kraju albo uczestniczyć w międzynarodowej rekrutacji w grupie Schwarz, do której należymy.
W przypadku pierwszego programu, podczas półtorarocznego pobytu za granicą przez pierwsze 3 miesiące pracownik pogłębia umiejętności językowe, następnie podejmuje pracę. Trwające od 3 do 24 miesięcy oddelegowanie eksperckie ma na celu wsparcie innych krajów fachową wiedzą i doświadczeniem.
Wspomnę jeszcze o programie rozwojowym dla przyszłych dyrektorów, w ramach którego pracownik zdobywa doświadczenie międzynarodowe oraz bierze udział w seminariach, gdzie zdobywa wiedzę dotyczącą wszystkich obszarów działalności firmy i nawiązuje kontakty międzynarodowe. Trwa on od 12 do 24 miesięcy.
Każdy pracownik, który decyduje się na udział w programie międzynarodowym, otrzymuje wszelką pomoc: od przygotowania umowy o oddelegowanie po sprawdzenie wymogów imigracyjnych, organizację przeprowadzki, znalezienie mieszkania, organizację kursu językowego i ustalenie planu wdrożenia. Obecnie 18 osób uczestniczy w różnego rodzaju programach rozwojowych za granicą.
Jakie korzyści odnoszą pracownicy i firma z programów międzynarodowych?
Nie tylko budują one umiejętności językowe, ale także dają możliwość spojrzenia na firmę w szerszej perspektywie. Pracownicy poznają specyfikę biznesową innego kraju, uczą się w międzynarodowym środowisku, dzielą się wiedzą. Firma zyskuje doświadczonych ekspertów i menedżerów, którzy po powrocie podejmują szersze obowiązki.
Dziękujemy naszym wszystkim pracownikom – w Lidl Polska jest ich już prawie 25 000 – za pracę, zaangażowanie oraz chęć rozwoju.
_____________________________________________________
Marta Florczak - do Lidl Polska dołączyła w kwietniu 2021 r. Wcześniej była m.in. dyrektorem zasobów ludzkich w Centrum Naukowo-Badawczym w Wiedniu, dyrektorem zasobów ludzkich w Lafarge Cement we Francji, dyrektorem ds. organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi w Lafarge w Polsce, vice-president Cement ds. sprzedaży B2B/B2C. Jest absolwentką Strategic Human Resources Management na Open Business School of London. Uzyskała Diploma in Organisational Leadership na Said Business School Oxford University i ukończyła Advanced Management Program IESE Business School in Barcelona.
Materiały prasowe