Forum Ekonomiczne przeniosło się z Krynicy do Karpacza. Organizatorzy zapewniają, że baza, jaką dysponują, jest najlepsza w całej historii wydarzenia.

Stąd decyzja organizatora Forum – Instytutu Studiów Wschodnich – by zwycięzcą przetargu na sześć kolejnych edycji wydarzenia uczynić konsorcjum złożone z Gminy Karpacz, Miasta Wrocław i Województwa Dolnośląskiego.
Jak przyznaje Zygmunt Berdychowski, przewodniczący rady programowej Forum, podmioty te przekonały przedstawicieli Forum umiejętnością współpracy ponad podziałami politycznymi oraz doskonałym przygotowaniem infrastrukturalnym.
– Karpacz, jako jedno z niewielu miejsc w Polsce, dysponuje tak dużą ilością infrastruktury konferencyjnej, że umożliwia ona organizację nawet największych wydarzeń – mówi. I dodaje, że aby zorganizować Forum w Krynicy w 2019 r., musieli sami wybudować prawie 10 tys. mkw. powierzchni kongresowej. – W 2021 r. dobudujemy jedynie kilka pawilonów, nie więcej jak 15 proc. tego, co było nam potrzebne w Krynicy – zauważa. Wydarzenie w przeważającej większości odbędzie się w stałych budynkach.
Dolnośląscy samorządowcy wesprą logistycznie organizatorów FE
Gospodarzem większości spotkań będzie Hotel Gołębiewski położony na wysokości ok. 800 m n.p.m. u podnóża najwyższego szczytu Karkonoszy – Śnieżki. Zaangażowani w organizację kongresu przyznają, że to jeden z ważnych atutów całego przedsięwzięcia. – Forum Ekonomiczne jest wydarzeniem prestiżowym. Organizatora znamy i współpracowaliśmy z nim od kilku lat przy organizacji innych imprez – mówi Barbara Garczyńska, dyrektor ds. marketingu w Hotelu Gołębiewski w Karpaczu. Jak dodaje, pozytywne doświadczenia wpłynęły na dalszą współpracę. – Oczekiwania organizatorów i zapewne też uczestników zbiegły się z doświadczeniem i możliwościami naszego hotelu – podkreśla.
Baza hotelowa jest kolejnym atutem nowej lokalizacji. Zygmunt Berdychowski opowiada, że okazało się, iż 3 tys. pokoi, których potrzebują, by przyjąć wszystkich gości Forum, uzyskają dzięki podpisaniu o połowę mniejszej liczby umów z hotelami niż w przypadku Krynicy – zamiast 100 wystarczy 50. – A to sprawia, że negocjacje są łatwiejsze, tak samo jak zorganizowanie transportu. Możemy więcej czasu poświęcić na inne kwestie organizacyjne – mówi.
Karpacz dysponuje kilkunastoma tysiącami miejsc noclegowych, a także wieloma przestrzeniami, gdzie mogą zostać zorganizowane wydarzenia towarzyszące konferencji. – Są to między innymi stadion lekkoatletyczny, hala widowiskowo-sportowa, obiekty kulturalne, parki czy deptak miejski – wylicza Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
To niejedyne wsparcie ze strony zwycięzcy przetargu – jak przyznają przedstawiciele Forum Ekonomicznego, mogą liczyć na ich wsparcie także w innych kwestiach. – Ostatni element, który braliśmy pod uwagę, analizując oferty, to chęć odciążenia nas od dodatkowych zadań. My przygotowujemy debaty i zapraszamy gości, ale przecież trudno wyobrazić sobie uroczysty wieczór bez koncertu. A to wymaga dużych nakładów pracy i środków. Dlatego bardzo ucieszyliśmy się, gdy uzyskaliśmy deklarację, że nasi partnerzy to zorganizują, a nawet pomogą nam przewieźć gości z lotniska czy dworca we Wrocławiu do Karpacza – mówi przewodniczący rady programowej Forum.
To właśnie logistyka zajmuje dziś przedstawicieli gminy. Jak mówi burmistrz Karpacza Radosław Jęcek, przygotowania nabierają tempa. Karpacz poza wkładem finansowym ma także szeroki udział w organizacji wydarzenia, szczególnie w zakresie logistyki. – Obecnie przygotowujemy m.in. oferty pobytowe dla zagranicznych delegacji oraz wydarzenia kulturalne towarzyszące Forum – dodaje. GRK