W przyszłym roku produkcję modułów bateryjnych do magazynowania energii ma rozpocząć w Gdańsku szwedzka firma Northvolt.

Nowoczesny zakład wraz z centrum badawczo-rozwojowym systemów magazynowania energii ma powstać na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego w pobliżu Portu Gdańsk i terminala kontenerowego DCT. Wartość projektu jest szacowana na 200 mln dol. Ma on dać zatrudnienie ok. 500 osobom. To kolejna inwestycja w baterie w Polsce. Największy zakład ma pod Wrocławiem LG Chem. Separatory do baterii produkuje też SK Innovation w Dąbrowie Górniczej.
Premier Mateusz Morawiecki podkreślał w piątek na konferencji, że produkcja baterii wpisuje się w „zieloną rewolucję”. – Postawienie pięć lat temu na elektromobilność procentuje. Teraz Polska staje się największym w Unii producentem baterii litowo-jonowych, do Niemiec sprzedaje ich więcej niż Chiny i Korea Płd. razem wzięte – mówił z kolei minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Grzegorz Słomkowski zapowiedział, że to nie jest ostatnia tego typu inwestycja w Polsce. – Od 2018 r. PAIiH zamknęła już 22 projekty z branży elektromobilności o łącznej wartości ponad 3,5 mld euro. Projekty te zapewnią ponad 9,5 tys. miejsc pracy – podał.
Współzałożyciel i szef Northvolt Peter Carlsson zaznaczył, że polska transformacja energetyczna była jednym z czynników, który przekonał go do ulokowania inwestycji w Polsce. Carlsson był wiceprezesem ds. łańcucha dostaw w Tesli. Założona w 2016 r. jego nowa firma ma dostarczać baterie producentom aut i firmom energetycznym.
Eksperci wskazują, że inwestycja Northvolt to efekt dobrego położenia Polski i dążenia do skrócenia łańcucha dostaw przez producentów, którzy współpracują z firmą. Są to m.in. BMW i Volkswagen. – Strategicznym celem Unii Europejskiej jest uniezależnienie się od akumulatorów sprowadzanych z Azji. COVID-19 i problemy z dostawami, które odnotowano wiosną poprzedniego roku, tylko przyspieszyły decyzję o inwestycjach na kontynencie. Jesteśmy w o tyle dobrym położeniu, że z Polski można łatwo zaopatrywać wielkie niemieckie koncerny motoryzacyjne, w przypadku których zapotrzebowanie na baterie dynamicznie wzrasta – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych.
LG Chem miesiąc temu ogłosił, że w podwrocławskich Kobierzycach chce rozbudować moce produkcyjne do 100 GWh, czyniąc zakład największą fabryką akumulatorów na świecie. Projekt Northvolt będzie mniejszy. Ma jednak inne plusy. – Northvolt jeszcze niedawno był start-upem. Obecnie jest podmiotem o globalnej skali działania. Istnieje szansa na to, że będzie poszukiwał podwykonawców wśród firm, które prowadzą lub będą prowadzić działalność w Polsce. Koncerny, posiadające zakłady w różnych częściach świata, często korzystają z odległych poddostawców, koncentracja firm z sektora bateryjnego w Polsce stwarza szansę, że w przypadku gdańskiej fabryki Northvolt będzie inaczej – ocenia prezes PSPA.