Moje rachunki za prąd niepokojąco rosną, więc rozważam zmianę dostawcy. Mam nadzieję, że dzięki temu nieco zaoszczędzę. W jaki sposób mogę to zrobić? – pyta pani Agata.
ikona lupy />
Dziennik Gazeta Prawna
Procedury uzależnione są od tego, czy dokonujemy pierwszej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej, czy kolejnej. Ważne jest również to, czy chcemy załatwić wszystkie sprawy samodzielnie, czy udzielimy pełnomocnictwa nowemu, wybranemu przez siebie sprzedawcy.
Zacznijmy od sytuacji, kiedy dokonujemy pierwszej zmiany i chcemy ją przeprowadzić samodzielnie.
Po wyborze nowego sprzedawcy, zawieramy z nim umowę sprzedaży, która powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym. Jednocześnie możemy go zapytać o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zamiast dwóch – umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji).
Następnie wypowiadamy obowiązującą dotychczas umowę sprzedaży. Przy pierwszej zmianie dostawcy odbiorca wypowiada zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.
Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy o świadczenie usługi dystrybucji. Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji, która wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Uwaga! Nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji można zawrzeć na czas nieokreślony. Wtedy nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Następnie odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą. Odbywa się to na formularzu udostępnianym przez operatora (m.in. na jego stronie internetowej).
Kolejnym krokiem jest ewentualne dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników) – w zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego, którego koszty ponosi właściciel układu. Dla odbiorców w gospodarstwie domowym jest nim operator systemu dystrybucyjnego.
Ostatnią czynnością jest odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą. Przy licznikach bez transmisji danych odczyt może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu pięciu dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy. Na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.
Przejdźmy do sytuacji, w której dokonujemy pierwszej zmiany, ale do załatwienia związanych z tym sprawa udzielamy pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy.
Wówczas pierwszym krokiem jest wybór nowego sprzedawcy i zawarcie z nim umowy sprzedaży. Następnie odbiorca upoważnia nowego sprzedawcę do reprezentowania go przed dotychczasowym i przed operatorem systemu dystrybucyjnego. Nowy sprzedawca – w imieniu odbiorcy – wypowiada umowę dotychczasowemu operatorowi i zawiera (o ile to konieczne) umowę o świadczenie usług dystrybucji z operatorem systemu dystrybucyjnego.
Drugim – i ostatnim – krokiem jest odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą.
Obowiązujące regulacje prawne pozwalają na wielokrotne zmiany sprzedawców prądu. Dlatego omówimy również procedurę obowiązującą przy kolejnej zmianie sprzedawcy, która jest prostsza i krótsza niż przy pierwszej. Nie trzeba zawierać nowej umowy o świadczenie usług dystrybucji, obowiązuje dotychczasowa, zawarta przy pierwszej zmianie sprzedawcy, nie ma też potrzeby dostosowywania liczników.
Jeśli decydujemy się na samodzielne załatwienie formalności, pierwszym krokiem będzie oczywiście wybór sprzedawcy i zawarcie umowy sprzedaży. Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia wcześniejszej. Takie rozwiązanie zagwarantuje ciągłość sprzedaży. Można zapytać nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej.
Następnie wypowiadamy dotychczasową umowę sprzedaży i informujemy operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy z nowym sprzedawcą. Na końcu odczyt licznika i rozliczenie z dotychczasowym sprzedawcą.
Jeśli decydujemy się udzielić pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, pierwszym krokiem jest rzecz jasna dokonanie jego wyboru i zawarcie umowy sprzedaży, a także upoważnienie go do reprezentowania przed dotychczasowym sprzedawcą oraz operatorem systemu dystrybucyjnego. Drugim – odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą.
Podstawa prawna
Art. 4 ust. 2 – 5a, art. 8 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.).
PORADA EKSPERTA
Przede wszystkim warto pamiętać, że zmiany sprzedawcy energii elektrycznej można dokonać bezpłatnie. Aby zmienić dostawcę prądu, konieczne jest rozwiązanie starej umowy z dotychczasowym sprzedawcą i podpisanie umowy z nowym. Co niezwykle istotne, odbiorca posiadający do tej pory umowę kompleksową, który z nowym sprzedawcą zawarł umowę sprzedaży, musi również zawrzeć umowę o świadczenie usług dystrybucji z operatorem systemu dystrybucyjnego.
Zmiana dostawcy jest procesem kilkuetapowym, tak więc w celu jego przyspieszenia odbiorca może udzielić nowemu sprzedawcy stosownego pełnomocnictwa. Nowy sprzedawca zrealizuje wówczas za odbiorcę wiele formalności, takich jak wypowiedzenie dotychczasowej umowy czy zgłoszenie zawarcia nowej operatorowi systemu dystrybucyjnego.
Bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę na terminy wejścia w życie nowej umowy i wygaśnięcia dotychczasowej – tak aby zachowana została ciągłość dostaw. Nowa umowa powinna zacząć obowiązywać w dniu, w którym wygasa stara. Poza tym warto, aby odbiorcy pamiętali, że dotychczasowy sprzedawca, w okresie do 42 dni od dnia zmiany sprzedawcy, ma obowiązek dokonać rozliczeń z odbiorcą, który zdecydował się na rozwiązanie umowy.
Przed podpisaniem nowej umowy wskazana jest analiza poszczególnych jej postanowień, w szczególności oferowanych cen i warunków ich stosowania oraz formy płatności. Należy również dokładnie sprawdzić, czy okres wypowiedzenia nowej umowy nie jest niepokojąco długi. Możliwe jest również porównanie cen oferowanych przez poszczególnych dostawców energii, np. za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie Urzędu Regulacji Energetyki.