Marka Biedronka znalazła się na pierwszym miejscu rankingu popularności medialnej sieci handlowych Top Marka 2013 miesięcznika Press. Dotychczasowy lider zestawienia - sieć Tesco - otrzymała 18 punktów mniej i spadła na drugie miejsce.

Biedronka znalazła się po raz pierwszy w historii na 1. miejscu w rankingu popularności medialnej sieci handlowych uzyskując łącznie 88 punktów. Na drugim miejscu uplasowała się sieć Tesco z 70 punktami, a na trzecim, sieć Auchan (53 punkty).

Jak podaje miesięcznik w okresie od lipca 2012 roku do czerwca 2013 roku pojawiło się 4478 publikacji na temat sieci Biedronka (4275 pozytywnych i neutralnych, 203 negatywne) aż o 25% więcej niż poprzednim okresie. Na drugim miejscu znalazła się sieć Tesco (3495 pozytywnych i neutralnych, 313 negatywnych). Na kolejnych miejscach w tym zestawieniu uplasowały się także sieci: Carrefour Auchan i Lidl.

Press zwrócił uwagę, ze w analizowanym okresie dużo miejsca poświęcono działalności marketingowej Biedronki, w tym kampanii „My Polacy tak mamy". Popularnością wśród dziennikarzy cieszyła się również działalność z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, której przykładem może być wspólna akcja sieci Biedronka i Fundacji „Faktu", polegająca na sprzedaży książeczek z kołysankową płytą „Śpij, córeczko śpij, syneczku". Kolejnym obszarem zainteresowania mediów były informacje dotyczące spraw korporacyjnych i inwestycyjnych. Podobnie jest w przypadku innych sieci, choć ze znacznie mniejszą aktywnością ze strony mediów.

„Angażując do reklam znane osoby, sieci handlowe dały dziennikarzom kolejny pretekst do pisania o nich" – czytamy w miesięczniku.

W badaniu dokonano również wyliczeń wartości tzw. ekwiwalentu reklamowego, czyli kwoty, jaką musiałby wydać każdy z podmiotów, by zakupić powierzchnię reklamową odpowiadającą powierzchni zajętej przez poświęcone mu publikacje. W przypadku sieci Biedronka wyniósł on blisko 150 mln zł, Tesco - 132 mln, a sieci Carrefour - ponad 76 mln zł.

Publikowany od 2008 roku ranking Top Marka przygotowywany jest według tej samej metodologii, która pozwala obiektywnie ocenić popularność marek i porównywać wyniki osiągane w poszczególnych latach. W ramach badania marek przeprowadza się m.in. ilościową ocenę publikacji dotyczących każdego z brandów, którą poprzedza klasyfikacja materiałów prasowych pod względem wydźwięku. Kolejnym ważnym kryterium jest także zasięg publikacji, czyli liczba ich potencjalnych czytelników. Na podstawie wyników sporządza się ostateczną klasyfikację marek.

Tegoroczną edycję rankingu przygotowano na podstawie analizy ok. 230 tysięcy tekstów prasowych z ponad tysiąca tytułów prasowych o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym. Analizie poddano wizerunek 50 marek z 10 branż najszerzej obecnych na łamach prasy w ciągu 12 miesięcy – od 1 lipca 2012 do 30 czerwca br.