Rozpoznanie stylu
Wszechstronny nadzór
Telematyka daje wiedzę o jakości jazdy
Od kilku lat strategią Arval jest zwrócenie uwagi naszych klientów na rolę, jaką odgrywają zachowania użytkowników samochodów służbowych. Od tego bowiem, jak użytkowane są samochody, zależą koszty floty. Powtarzające się szkody wynikające z agresywnej jazdy, szkody powstające w ruchu czy w trakcie parkowania wynikają ze słabych umiejętności i narażają firmę na koszty sięgające kilku tysięcy złotych w całkowitym koszcie użytkowania samochodu i w całym cyklu jego życia. Często klienci usprawiedliwiają takie przypadki, mówiąc: „No przecież mamy ubezpieczenie”, ale zapominają o tym, że stawki ubezpieczenia zależą od szkodowości etc. Dlatego Arval określił w swojej filozofii dwa filary – mierzenie jakości jazdy i rozwijanie umiejętności. W konsekwencji uruchomiliśmy we współpracy z T–Matic Systems, spółką z Grupy Arcus, system Measure &Management oraz – samodzielnie – Arval Driving Academy. Obecnie na podstawie zbieranych danych (telematyka, faktury kosztowe, wypłaty odszkodowań, mandaty etc.) potrafimy sklasyfikować kierowców jako agresywnych, optymalnych, bezpiecznych, piratów etc. Jednak nie zamierzamy przedstawiać naszym klientom wyłącznie złych zachowań za kierownicą. Celem jest raczej stworzenie kontekstu dla poprawy zachowań i – w konsekwencji – unikania kosztów w przyszłości. Wyobraźmy sobie, że grupie agresywnych kierowców pokazujemy techniki jazdy defensywnej i uświadamiamy im ryzyka wynikające z ich stylu jazdy. Innym kierowcom prezentujemy techniki bezpiecznej jazdy i zachowań w trudnych sytuacjach, a tych, którzy mają problemy z parkowaniem, zapraszamy na szkolenie z parkowania. To jest właśnie nowoczesne zarządzanie flotą! Bez systemu telematycznego byłoby o nie trudno, ponieważ ilość danych jest zbyt mocno ograniczona w porównaniu z danymi, jakie dostarcza nam system.
Cezary Warda