"Debiut giełdowy Poczty Polskiej jest cały czas aktualny, ale warunkiem jest restrukturyzacja i unowocześnienie spółki oraz przygotowanie fundamentów pod debiut giełdowy. To jest bardzo długi proces, w związku z tym nie sądzę, aby to się udało w tym lub przyszłym roku" - powiedział Boni agencji ISBnews w kuluarach XXIII Forum Ekonomicznego w Krynicy.
"To jest bardzo skomplikowany i długotrwały proces" - dodał prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak.
W czerwcu br. zarząd Poczty Polskiej informował, że spółka może wejść na giełdę za 2-3 lata, po zakończonym procesie restrukturyzacji i przy stabilnych wynikach finansowych. W rękach Skarbu Państwa powinien pozostać pakiet kontrolny - 51% akcji.
Jóźkowiak mówił wówczas, że Poczta za 2-3 lata będzie już przygotowana merytorycznie do wejścia na giełdę, bowiem proces głębokiej restrukturyzacji, który rozpoczął się w 2011 roku potrwa jeszcze jakiś czas. Jednak upublicznienie będzie wymagało wcześniejszej decyzji w tej sprawie właściciela.
Boni za pozostawieniem Banku Pocztowego w strukturach Poczty Polskiej
Poczta Polska nie powinna sprzedawać posiadanego pakietu (75% minus 10 akcji) Banku Pocztowego, a raczej powinna skupić się na jego rozwoju w oparciu o swoja ogromną sieć placówek, uważa minister administracji i cyfryzacji Michał Boni.
"Mimo mocarstwowych planów i chęci prezesa Jagiełło z PKO BP, uważam, że Bank Pocztowy powinien się rozwijać w oparciu o ogromną sieć placówek Poczty Polskiej. Ja osobiście jestem przeciwnikiem wyłączenia Banku Pocztowego ze struktur Poczty Polskiej" - powiedział Boni agencji ISBnews w kuluarach XXIII Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Podkreślił, że jest orędownikiem budowy mocnej grupy wokół narodowego operatora pocztowego. Według niego, spółka nie powinna pozbywać się najbardziej wartościowych aktywów.
Na początku tego roku Poczta Polska złożyła PKO Bankowi Polskiemu ofertę odkupu mniejszościowego pakietu akcji Banku Pocztowego, ale PKO BP także liczy - i przedstawił Poczcie ofertę w tej sprawie w ub.r. - na włączenie Banku Pocztowego w swoje struktury.
Zysk netto Banku Pocztowego w 2012 r. sięgnął 45,4 mln zł i był wyższy o 54% w skali roku. Celem banku na ten rok jest poprawa efektywności oraz pozyskanie 500 tys. klientów i otwarcie ok. 400 tys. ROR-ów. Na koniec ub. roku bank obsługiwał 1,3 mln klientów detalicznych i prowadził prawie 730 tys. ROR-ów.