Sprzęt ten kupowany w ramach abonamentu telefonicznego kosztuje o 400–1300 zł więcej, niż gdyby klient kupił go w sklepie, a internet mobilny wziął na kartę.
Sprzęt ten kupowany w ramach abonamentu telefonicznego kosztuje o 400–1300 zł więcej, niż gdyby klient kupił go w sklepie, a internet mobilny wziął na kartę.
T-Mobile, Orange, Plus i Play wprowadzają do oferty tablety zarówno z najwyższej, jak i niższej półki cenowej. W 2012 r. Polacy kupili od 0,5 mln do 1 mln tabletów. W tym roku sprzedaż może się nawet podwoić. Głównie za sprawą marketingowej ofensywy sieci komórkowych.
/>
Dotykowe komputery nie należą do najtańszych. Wprawdzie można znaleźć konfiguracje Samsunga w okolicach 800 zł, ale za sprzęt pozwalający na transmisję danych trzeba już zapłacić powyżej 1000 zł. Ceny iPadów zaczynają się od około 1500 zł, a kończą na poziomie 4000 zł. Na rynku pojawiło się dużo tańszych tabletów marki Manta, Lark czy Modecom. Ale nawet one kosztują od 300 do 600 zł. Ten popyt chcą przejąć sieci komórkowe, które wabią klientów prostym rozwiązaniem – można wziąć sprzęt w ramach abonamentu i opłaty za zakup rozłożyć na raty. Ta metoda ma jedną wadę: łącznie klient oddaje sieciom więcej, niż gdyby kupił sprzęt w sklepie samodzielnie, a od operatora wziął jedynie mobilny internet na kartę.
Przeanalizowaliśmy wybrane oferty sieci, by sprawdzić, ile przepłacają klienci. Dla porównania uwzględnialiśmy cenę sprzętu w sklepie oraz koszt internetu na kartę na poziomie 400 zł rocznie, za które kupić można pakiety danych dające od 2 do 2,5 GB miesięcznie.
W Plusie wybierając najnowszego iPada w abonamencie za 99,90 zł miesięcznie, na koniec dwuletniej umowy klient oddaje 300 zł więcej, niż gdyby kupił sprzęt samodzielnie. To niewiele, biorąc pod uwagę inne przypadki, ale jest jeden minus: na kosztującego w sklepie 2700 zł iPada klient przy podpisywaniu umowy musi wyłożyć 1300 zł. W przypadku innej oferty tego operatora – tabletu Samsunga pozwalającego na odbiór LTE – na koniec umowy klient przepłaca 870 zł, mimo że na starcie też płaci za sprzęt gotówką ok. 700 zł.
W Orange i T-Mobile oferta z najnowszym iPadem kosztuje klienta 400–500 zł więcej po podsumowaniu wartości dwuletniego kontraktu niż przy samodzielnym zakupie sprzętu. Tu – tak jak w przypadku Plusa – też trzeba wyłożyć część pieniędzy przy podpisywaniu umowy: w Orange aż 1500 zł, a w T-Mobile – 700 zł. Obaj operatorzy oferują też tańsze komputery dotykowe. Łączna suma zapłacona przez klienta po dwóch latach – na którą składają się i internet mobilny, i cena sprzętu – może być w niektórych przypadkach tak duża, że starczyłoby na jeszcze jeden tablet. Np. w Orange, który oferuje Alcatela – po dwóch latach klient oddaje operatorowi w tej ofercie za mobilny internet i tablet około 2600 zł. To o 1100 zł więcej, niż gdyby wziął internet na kartę i kupił osobno sprzęt.
Nieco mniejsza różnica, ale też rażąca, występuje w T-Mobile z ofertą Samsunga 7-calowego – klient przepłaca tu 700 zł. Bardzo przepłacić można też w Play. iPada mini kupić można za 0 zł w abonamencie miesięcznym 149 zł, ale ostatecznie wychodzi to drożej prawie o 800 zł. Za iPada 10-calowego przepłaca się aż 1200 zł, a za 7-calowego Samsunga 300 zł.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama