Do tego prezenty są jednym z najmilszych aspektów Świąt. Ogromną przyjemność sprawia nam zarówno otrzymywanie podarunków, jak i obdarowywanie nimi najbliższych. Polacy, nie przejmując się kryzysem, chętnie kupują świąteczne prezenty i planują wydać w tym roku nawet 1000 zł na Święta, w tym na podarunki i przygotowania – tak wynika z najnowszego raportu Ceneo.pl.
Serwis Ceneo.pl przeprowadził badanie wśród swoich użytkowników, w którym sprawdzono ich preferencje zakupowe związane ze świątecznymi zakupami. W ankiecie, przeprowadzonej pod koniec listopada tego roku, wzięło udział ponad 3500 internautów, z czego w 53% stanowiły kobiety, a 47% – mężczyźni. Dominująca grupa wiekowa w badaniu to osoby w przedziale wiekowym 25 – 34 lat, ale co interesujące aż 13,5% ankietowanych była w wieku 45 - 54 lat. To pokazuje, że coraz chętniej korzystają z dobrodziejstw Internetu i zakupów online również osoby starsze.
Kiedy Polacy kupują prezenty świąteczne?
Nadal, podobnie zresztą jak w badaniu z zeszłego roku, Polacy nie mają w zwyczaju kupować prezentów świątecznych z dużym wyprzedzeniem czasowym. Gorączka przedświątecznych zakupów przypada na miesiąc grudzień. Jednym z powodów, dla których Polacy decydują się na nieco późniejsze robienie świątecznych zakupów, są posezonowe wyprzedaże wprowadzane przez sklepy jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Jak wynika z raportu Ceneo.pl, najwięcej osób kupuje prezenty pod choinkę na tydzień/dwa przed Świętami – taką odpowiedź wybrało prawie 54% pytanych. Spora część ankietowanych kupuje prezenty wcześniej, jeszcze w listopadzie (28%), ale z drugiej strony prawie 12% badanych zostawi zakupy na ostatnią chwilę.
- Koniec roku to tradycyjnie najgorętszy okres w branży e-commerce, a grudzień to dla wielu e-sklepów czas całorocznych żniw. Wiele z nich przygotowuje specjalne akcje promocyjne i wyjątkowe oferty upominkowe. Pomimo panującego kryzysu, im bliżej Świąt, tym chętniej Polacy kupują online i sięgają nawet po nowe laptopy, czy gry na konsole - mówi Agnieszka Pająk z biura prasowego Ceneo.pl.
Prawie połowa ankietowanych przyznała, że przed przystąpieniem do świątecznych zakupów, przygotowuje specjalną listę zakupową. Pomaga ona zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Jednocześnie 40% przyznaje, że kupuje dodatkowe produkty spoza listy. Wciąż jeszcze mobilne list zakupów są nowością wśród Polaków.
Tegoroczne Święta w podobnej cenie jak przed rokiem
Według badań, przeprowadzonych przez Ceneo.pl, przeciętna polska rodzina, planuje w 2012 roku wydać na nadchodzące Święta łącznie od 500 do 1000 zł (32% badanych), w tym na dekoracje świąteczne, czy przygotowanie wigilijnej kolacji. Są wśród nas i tacy, którzy dość rozrzutnie podchodzą do Świąt i w planach mają wydać nawet 2000 zł (9%). Prawie co czwarty z nas chce jednak wydać na Święta mniej niż 500 zł (23%).
Sporą część wydatków świątecznych pochłoną prezenty - jedna czwarta Polaków planuje przeznaczyć na ten cel powyżej 350 zł (25%). Ankietowani zadeklarowali również, że jest to kwota porównywalna z tą, jaką wydali na Boże Narodzenie w 2011 roku (34% badanych). Na pytanie o łączną kwotę, jaką Polacy planują wydać na Święta, aż 22% pytanych wskazało, że planuje wydać mniej, niż w zeszłym roku. Wskazuje to, że Polacy pomimo, że chętnie kupują i obdarowują prezentami innych, podchodzą do tych wydatków z umiarem, rozważnie planując wydatki i szukając interesujących ofert. Z udzielonych odpowiedzi można wnioskować, że nie tak łatwo poddajemy się szaleństwu świątecznych zakupów. Niektórzy wydatki świąteczne będą chcieli pokryć kredytem gotówkowym. Jak wynika z zestawienia przygotowanego przez portal Bankier.pl, pożyczając z banku kwotę 1000 zł i chcąc spłacić ją jeszcze przed wakacjami, po 6 miesiącach trzeba będzie dopłacić do niej nawet 160 zł. - Warto pamiętać, by dług wobec banku uregulować w czasie nie dłuższym niż 12 miesięcy - za rok też będą Święta i potrzeba zaciągnięcia kredytu na bożonarodzeniowe wydatki może się powtórzyć – mówi Zuzanna Brud, ekspert Bankier.pl.
Czy Polacy chętnie obdarowują innych?
Najczęściej planujemy zakup prezentów dla 3-5 osób, głównie dla dzieci i naszych partnerów (prawie 49%), co potwierdziło się także w zeszłorocznym badaniu Ceneo.pl. Natomiast dla 6 – 10 osób, prezenty będzie kupować nawet co czwarty ankietowany. W 2011 roku taką chęć deklarowało niecałe 25% pytanych. Są wśród Polaków i tacy, którzy mają w planach zdecydowanie większe zakupy gwiazdkowych prezentów. Dla więcej niż 10 osób kupić prezenty chce aż 7% badanych, w zeszłym roku było to ponad 8%.
Zapewne związane jest to z faktem, że najpopularniejsze święta w Polsce są nadal w gronie rodzinnym, co automatycznie zwiększa nam liczbę obdarowywanych osób i całościową liczbę wydatków. Polacy starannie dobierają świąteczne prezenty, szukają informacji w Internecie, porównują cen. Kupujący chcą mieć pewność, że dokonujemy bezpiecznych zakupów w dobrej cenie, coraz częściej więc szukają opinii o sklepach i ich produktach. – Pod koniec roku pokutuje bagatelizowana przez nas w innych miesiącach słaba zdolność do oszczędzania. Skreślając kolejne pozycje na zakupowej liście warto jednak pamiętać, że o wyjątkowość tego czasu pamiętają też planujące - mimo śniegu - żniwa banki - uczula Malwina Wrotniak, analityk Bankier.pl.
Gdzie kupujemy prezenty?
Nadal popularnym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy. Najwięcej, bo aż 34% rodaków po świąteczne upominki wybierze się do supermarketów. Badania pokazują jednak, że Internet rośnie w siłę i aż 31,5% respondentów zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w sieci. W zeszłym roku aż 56,6% ankietowanych zaznaczyło, że część prezentów kupi właśnie w sieci.
- Jak widać, z roku na rok coraz więcej osób przekonuje się do zakupów online i właśnie dzięki e-sklepom szybciej dokonuje wyboru podarków. Coraz częściej zamiast czasochłonnej wizyty w zatłoczonym centrum handlowym wybieramy Internet – mówi Agnieszka Pająk z biura prasowego Ceneo.pl. Nietrudno się temu dziwić, kiedy liczba obowiązków i spraw do załatwienia tuż przed samymi Świętami i końcem roku zawsze zwiększa się i często szukamy rozwiązań mogących zaoszczędzić czas. Wszystko to głównie dlatego, że dzięki sieci możemy uniknąć stania w długich kolejkach w sklepach i tym samym uniknąć nerwowej, zakupowej atmosfery oraz spożytkować czas dla siebie.
Niezbędnik prezentowy w Internecie
W sieci możemy znaleźć wiele niesztampowych pomysłów na prezenty, to bardzo często kopalnia niszowych produktów, których próżno szukać w centrach handlowych, nawet dla bardzo specyficznych odbiorców. Jak wynika z badania Ceneo.pl, większość tegorocznych prezentów będzie kosztować od 30 do 100 zł, prawie 54% ankietowanych chce kupić jeden prezent w kwocie poniżej 100 zł, podczas gdy 23% do 250 zł przeznaczy na jeden podarunek. W tym przedziale cenowym największą popularnością wśród kupujących cieszą się książki, zabawki dla dzieci czy gry, co potwierdziło się w odpowiedziach badanych – 33% badanych wskazało na książki i 37% na zabawki. Gry i filmy do nie tylko świetny pomysł na prezenty, ale dobrzy towarzysze wspólnego świętowania. Na liście „prezentowych przebojów” kupowanych w sieci królują także perfumy (24%) i ubrania (21%), czy płyty CD (17%).
Może się wydawać, że to mniej nowoczesne prezenty, ale nie mniej popularne wśród Polaków. Prawdą jest, że nie sztuką jest wydać dużą sumę pieniędzy na świąteczny prezent. Nie zawsze też ten drogi jest naprawdę udany, dużo częściej ten praktyczny ucieszy obdarowywanego. Warto jednak pamiętać, że w przypadku zakupów świątecznych przez Internet należy zadbać o bezpieczeństwo naszych danych osobowych i korzystać z rekomendowanych e-sklepów.
Jak bezpiecznie kupić prezenty w e-sklepach?
Agnieszka Pająk, Ceneo.pl