UOKiK podał, że od początku roku do urzędu wpłynęło 655 skarg konsumenckich dotyczących przedsiębiorców funkcjonujących na rynku usług finansowych w Polsce.
"Słabsi uczestnicy rynku mieli problemy z m.in. uciążliwą windykacją, brakiem udzielenia pożyczki mimo pobrania przez pożyczkodawcę tzw. opłaty przygotowawczej, wysokich kosztów zobowiązań finansowych związanych z likwidacją ubezpieczeniowego produktu inwestycyjnego" - wskazał UOKiK.
"Sygnały napływające od konsumentów są analizowane i jeśli zachodzi podejrzenie złamania prawa - wszczynane jest postępowanie wyjaśniające, które ma na celu zweryfikowanie danej praktyki" - dodano.
Urząd wyjaśnił, że jeśli istnieje podejrzenie, że działanie danego podmiotu może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, czyli jest niekorzystne dla nieograniczonej liczby osób, prezes UOKiK może wszcząć postępowanie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy.
Zgodnie z informacją podaną przez regulatora w tej chwili urząd prowadzi 187 postępowań dotyczących banków, SKOK-ów, parabanków i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych. Analizowane są umowy, regulaminy oraz informacje zawarte w reklamach dotyczących różnych produktów: kredytów hipotecznych, konsumenckich, pożyczek, lokat i innych.
Rejestr klauzul niedozwolonych
"Prowadzone obecnie postępowania najczęściej dotyczą stosowania postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. W tej chwili w rejestrze znajduje się 461 klauzul z zakresu usług finansowych i bankowych. Wpis klauzuli do rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może jej stosować" - poinformowano.
Urząd przypomniał w komunikacie, że prowadzona jest kampania społeczna pod hasłem "Dokładnie przeczytaj umowę. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz", dotycząca usług finansowych, której partnerem jest UOKiK. Wskazano, że z badań przeprowadzonych na zlecenie urzędu w sierpniu br. wynika, że 54 proc. respondentów nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie: co to jest parabank? Prawidłową odpowiedź znało 27 proc.
"Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania +szybkich pieniędzy+ to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.)" - napisał UOKiK.
UOKiK radzi, by osoby, które podejmują decyzję o wyborze pożyczkodawcy, ale nie wiedzą, na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze, np. przed świętami, sprawdziły stronę internetową www.zanim-podpiszesz.pl
"Konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedziami na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy" - zapewnił UOKiK.
Urząd poinformował, że o pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.