Z badania Nielsen dla empik.com wynika, że zakupy przez internet chętniej robią młodzi - 58 proc. pytanych w grupie wiekowej 18-25 lat zadeklarowało, że kupuje online. Wśród badanych w wieku 26-35 lat takie zakupy robi 26 proc., a w wieku 36-45 lat - 12 proc., natomiast wśród osób starszych niż 46 lat przez internet kupuje tylko 5 proc.
Dominują klienci z Mazowsza i Śląska
Najczęściej zakupy w sieci robią osoby z wykształceniem średnim - 55 proc. W sieci kupuje także 28 proc. respondentów z wyższym wykształceniem i 16 proc. z podstawowym lub zawodowym. Najchętniej e-zakupy robią mieszkańcy województw mazowieckiego i śląskiego.
Muzyka, wycieczki, bilety lotnicze
W ankiecie zapytano badanych, jakie produkty kupują tylko przez internet, jakie tylko w sklepach tradycyjnych, a które w obu tych miejscach. Tylko za pośrednictwem internetu najchętniej kupowane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc. wskazań), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc.). Zarówno w internecie, jak i tradycyjnych sklepach chętnie kupowane są: ubrania i buty (60 proc.), telefony komórkowe i akcesoria do nich (59 proc.) oraz sprzęt komputerowy (56 proc.). Badani wybierali tradycyjne sklepy, gdy pytano o zakup mebli (52 proc.) oraz wyposażenia wnętrz i perfumy oraz kosmetyki (po 38 proc.).
Dlaczego internet
Wśród zalet zakupów online respondenci najczęściej wymieniali możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.).
Osoby, które nie kupują w sieci tłumaczyły to przyzwyczajeniem (57 proc.), a 42 proc. z nich chce dokładnie obejrzeć produkt przed jego zakupem. 37 proc. obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany, a 35 proc. respondentów odstraszają potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją, 27 proc. zaś obawia się, że nie otrzyma swojego zamówienia.
Jak wynika z danych podanych przez empik.com z powołaniem na report eHandel Polska 2012, w naszym kraju działa 12 tys. sklepów internetowych, o 12 proc. więcej niż w zeszłym roku.
Badanie Nielsen dla empik.com przeprowadzono w dniach 22 czerwca - 2 lipca 2012 na grupie 1328 osób, metodą wywiadów online.