Posłowie oglądali m.in. nowy wielozadaniowy śmigłowiec AW149, oferowany przez PZL Świdnik i AgustaWestland oraz prototyp bezzałogowego śmigłowca SW-4 "Solo".
Przewodniczący komisji poseł (PO) Stefan Niesiołowski powiedział - po zwiedzeniu zakładów - że "jest pod wielkim wrażeniem tego co zobaczył".
"Na początku lat 90-tych to był jeden z takich przykładów bezradności wobec przekształceń. W tej chwili ten zakład radzi sobie znakomicie, zatrudnia ponad 3 tys. pracowników, ma nowoczesne technologie, wiele rynków zbytu, jest tu myśl techniczna polska i obca" - mówił Niesiołowski na konferencji prasowej.
Dyrektor zarządzający PZL Świdnik Nicola Bianco poinformował, że od czasu przejęcia spółki w styczniu 2010 r. przez koncern AgustaWestland inwestycje w Świdniku wyniosły 220 mln zł. "Głównie były to inwestycje w infrastrukturę, polepszenie warunków pracy, technologie i zwiększenie wydajności" - powiedział Bianco.
Dodał, że spółka zatrudnia około 3,5 tys. pracowników. We wrześniu tego roku zwiększyła zatrudnienie o 40 osób; w październiku przyjmie kolejne 60 osób, a w listopadzie i grudniu - jeszcze 23 osoby. W przyszłym roku planuje ustabilizowanie zatrudnienia.
"Ilość pracy liczonej w godzinach wzrosła z 2 mln godzin w 2010 r. do 3,5 mln godzin w 2012 r." - podkreślił Bianco.
Zaznaczył, że poprawiła się finansowa sytuacja spółki. "Wartość nowych zamówień w tym roku przekroczyła 1 mld 175 mln zł. Przez trzy lata przed prywatyzacją udało się spółce sprzedać jeden śmigłowiec, natomiast w ciągu 30 miesięcy po prywatyzacji sprzedaliśmy ich 43" - podkreślił.
Prezes PZL Świdnik Mieczysław Majewski, który nawiązał do planów zakupu 70 śmigłowców dla polskiej armii, powiedział, że spółka postara się złożyć najlepszą ofertę. "Naszym celem jest jak najlepiej obsługiwać nasz rząd, jesteśmy Polakami (...); chcemy wyłącznie tego, żeby w uczciwym przetargu rząd wybrał najlepszą ofertę i my postaramy się tę ofertę złożyć" - powiedział Majewski.
PZL Świdnik jest jedynym w kraju zakładem zdolnym do projektowania, wytwarzania, modernizacji i serwisowania śmigłowców. W ciągu ponad 60 lat istnienia powstało ich w firmie przeszło 7,4 tys. Spółka jest też dostawcą struktur lotniczych dla wielu producentów samolotów i śmigłowców na całym świecie.