Budimex poinformował w piątek, że trudna sytuacja finansowa PNI jest konsekwencją zaangażowania tego przedsiębiorstwa w skrajnie nierentowne kontrakty, zawarte jeszcze przed transakcją prywatyzacyjną, których - mimo wielu prób - nie udało się renegocjować.
Budimex kupił PNI rok temu za ponad 225 mln zł od Grupy PKP. Spółka PNI zajmuje się budową i remontem infrastruktury kolejowej.
Wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Bohdan Wyżnikiewicz powiedział PAP, że zakup PNI przez Budimex był nietrafioną decyzją, ale to nie powinno wpłynąć na kondycję całej grupy.
Dodał, że działalność PNI jest teoretycznie opłacalna. "Poza tym są na ten cele pieniądze unijne. Unia płaci, ale także wymaga. Widocznie jakość usług i zarządzania tą spółką nie były dobre" - podkreślił Wyżnikiewicz.
Podobnego zdania jest prof. Zofia Bolkowska z Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie, która zajmuje się analizą rynku budowlanego. "To jedynie wniosek o upadłość jednej ze spółek zależnych Budimeksu. Nie ma na razie podstaw, żeby zakładać, że wpłynie to źle na całą grupę" - powiedziała PAP.
Według analityka Open Finance Romana Przasnyskiego wniosek o ogłoszenie upadłości przez PNI nie oznacza osłabienia kondycji samego Budimeksu. "Choć pogorszy to jego wynik za pierwsze półrocze" - powiedział PAP.
W związku z sytuacją w PNI prezes Budimeksu Dariusz Blocher oddał się w piątek do dyspozycji rady nadzorczej. W ocenie przewodniczącego rady Marka Michałowskiego nie ma podstaw, aby wyciągać personalne konsekwencje w związku z inwestycją w PNI, a sytuacja finansowa budowlanej grupy jest bardzo dobra.
Wniosek PNI o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu został złożony do Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi-Północ w Warszawie. Budimex spodziewa się w ciągu miesiąca decyzji sądu w tej sprawie.
Kurs akcji Budimeksu spadł w piątek o 9,83 proc.
Budimex buduje od ponad 40 lat w kilkudziesięciu krajach. Spółka należy do największych firm budowlanych w Polsce. Działa m.in. w sektorach infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej; budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego. Od 1995 roku spółka notowana jest na warszawskiej GPW. Inwestorem strategicznym spółki jest hiszpańska firma Ferrovial. Budimex SA zatrudnia ponad 4 tys. osób. Do grupy Budimex należą: Budimex Nieruchomości, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Budimex Danwood oraz Mostostal Kraków.
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Spółka z o.o. rozpoczęło działalność w 2007 r. w wyniku konsolidacji kilku spółek. PNI jest firmą budowlaną zajmującą się projektowaniem, budową, modernizacją i remontami infrastruktury kolejowej.