Kontrakt wartości 8,5 mld dolarów, według cen katalogowych, został odwołany ze względu na „niższe wymagania wzrostu w niepewnym otoczeniu globalnym” – powiedział reporterom w Sydney szef linii lotniczych Alan Joyce. Największy przewoźnik Australii poniósł na koniec roku finansowego, upływającego 30 czerwca, stratę w wysokości 245 mln australijskich dolarów ( 257 mln USD) – relacjonuje agencja Bloomberg.
Po rezygnacji z Dreamlinerów notowania Quantas na giełdzie w Sydney wzrosły do najwyższego poziomu od 11 tygodni, a zwrot przez Boeinga zadatku w wysokości 433 mln dolarów osłabił napięcia związane z sytuacją finansową firmy.
Ale Joyce przełożył także na późniejszy termin odbiór maszyn Airbusa A380, zmniejszył liczbę zagranicznych rejsów oraz wszczął rozmowy w sprawie współpracy z liniami Emirates w celu odrodzenia międzynarodowych operacji, które w minionym roku fiskalnym zakończyły się stratą 450 mln australijskich dolarów.
„Quantas zmaga się z ograniczeniami, które musi pokonać” – mówi Peter Echo, główny analityk rynku w City Index z Sydney – „Alternatywą jest zwiększenie puli akcji i to nie jest niewykonalne”.
Na głównego przewoźnika spółki przypadły straty w kwocie 21 mln australijskich dolarów. Natomiast budżetowe linie Jetstar, wchodzące w sklad Quantas, wypracowały 203 mln australijskich dolarów zysku a segment programu lojalnościowego, frequent-flier program (FFP) zapewnił zysk rzędu 231 mln australijskich dolarów. Od 1 lipca Quantas dokonał podziału na dwa biznesy: rejsy zagraniczne i połączenia krajow. Zeszłoroczne strajki przyspieszyły proces restrukturyzacji. Zwolnienia objęły 2,8 tys. pracowników, czyli 11 proc. załogi.
Największa rezygnacja z Dreamlinerow
Anulowanie zamówień na samoloty Boeinga jest największą, jak dotychczas rezygnacją z maszyn, które weszły do użytku w zeszlym roku japońskich liniach All Nippon Airways. Debiut samolotu został opóźniony o ponad trzy lata z powodu problemów wyniklych Boeinga przy stosowaniu nowych materialów i technologii produkcyjnych.
Boeing już stracił w tym zamówienia na 25 Dreamlinerów, w tym z 24 maszyn zrezygnowały w marcu linie China Eastern Airlines. Największa jednorazowa rezygnacja dotyczyła 25 samolotów w 2009 roku, zamówionych przez klienta, którego Boeing nie chciał ujawnić. Ale księga zamówień na Dreamlinera wciąż opiewa na około 800 maszyn.