We wtorkowym komunikacie urząd marszałkowski woj. śląskiego poprosił klientów Aquamaris, którzy przedwcześnie musieli wrócić z wakacji lub w ogóle nie pojechali, o przygotowanie zawartych z biurem umów o świadczenie usług turystycznych i dowodów wpłat. Dokumenty te należy dołączyć do formularza zgłoszenia roszczeń z gwarancji ubezpieczeniowej.
Formularz umieszczono na stronie internetowej www.slaskie.pl - w dziale Aktualności pt. "Komunikat dla klientów Aquamaris". Formularz razem z załącznikami należy dostarczyć lub przesłać na adres wydziału turystyki i sportu urzędu marszałkowskiego.
W piątek urząd uruchomił infolinię dla klientów biura. O pomoc samorządu i procedury zwrotu pieniędzy można pytać pod numerem telefonu: +48 (32) 77 40 973, faksu: +48 (32) 77 40 911 lub wysyłając e-mail na adres: www.sport@slaskie.pl. We wtorek udostępniono dodatkowy numer telefonu: +48 (32) 77 40 976. Telefony działają w godz. 7.30-15.30.
Samorząd woj. śląskiego dowiedział się o sytuacji Aquamaris w czwartek - z komunikatu na strony internetowej biura. W piątek zarząd biura złożył do marszałka regionu oświadczenie o niewypłacalności.
Ewakuowano prawie 700 klientów Aquamaris
Samorząd zaczął wówczas organizować powrót do Polski 689 przebywających wówczas za granicami kraju klientów biura. Do wtorku do kraju wróciło 550 osób z tej grupy. 116 turystów z Krety oraz 23 z Riwiery Olimpijskiej będzie wracało, gdy skończą się opłacone wcześniej przez biuro ich pobyty w tych miejscach - 11 i 13 sierpnia.
Wszystkie koszty wynikające z organizacji powrotu do kraju turystów są pokrywane za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego z tzw. kwoty gwarancyjnej, jaką jest zobowiązane zabezpieczyć biuro podróży, aby uzyskać wpis do rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystyki.
W przypadku Aquamaris kwota tego ubezpieczenia to ok. 126 tys. euro. Jak wstępnie szacują urzędnicy marszałka, organizacja powrotów klientów biura do kraju prawdopodobnie wyczerpie większość kwoty gwarancyjnej.
Komunikat o niewypłacalności oraz decyzji o postawieniu spółki w stan upadłości zarząd Aquamaris umieścił w czwartek na stronie internetowej. Jako powody wskazano: nagły spadek sprzedaży oraz problemy związane z upadłościami: linii Air Poland, w porozumieniu z którymi spółka miała skonstruowany swój wakacyjny program, a także biura Sky Club, z którym Aquamaris związał się umowami na przeloty czarterowe.
Do czwartku spółka nie otrzymała też potwierdzenia od brokera sprzedającego miejsca w samolotach czarterowych na 2-5 sierpnia. Dodatkowo - według zarządu Aquamaris - ubezpieczyciel odmówił spółce przedłużenia gwarancji dla organizatora turystyki, czego następstwem miało być wycofanie się potencjalnego zagranicznego inwestora.
Od początku sezonu turystycznego upadłość lub niewypłacalność ogłosiło kilka biur podróży, a także spółki lotnicze należące do grupy OLT Express. We wtorek o swej niewypłacalności poinformowało nadzorowane przez marszałka woj. śląskiego chorzowskie biuro Mati World Holidays.