Euro 2012 Jeszcze 25 dni
Dzięki Euro 2012 realizacja inwestycji infrastrukturalnych przyspieszyła średnio o trzy lata.
Dzięki Euro 2012 realizacja inwestycji infrastrukturalnych przyspieszyła średnio o trzy lata.
/>
Po Euro 2012 jednym z problemów będzie zapewnienie zysków zbudowanym na turniej stadionom. Na razie jednak przychody nowych obiektów zapewni nie tylko turniej, ale również UEFA, która w piątek przejęła areny we władanie.
Jak nieoficjalnie ustalił DGP, każde z miast gospodarzy otrzyma od UEFA ok. 250 tys. euro za każdy dzień meczowy. Najwięcej zarobi Warszawa, w której rozegranych będzie pięć meczów (trzy grupowe, ćwierćfinał i półfinał), oraz Gdańsk, gdzie odbędą się cztery spotkania (trzy mecze grupowe i ćwierćfinał). W Poznaniu i we Wrocławiu rozegrane będą tylko trzy spotkania.
Zdaniem ekspertów najlepsze perspektywy spośród nowych inwestycji realizowanych pod kątem Euro 2012 mają mimo wszystko nie stadiony, lecz zmodernizowane lotniska i dworce kolejowe.
Jak podkreśla Andrzej Bogucki, członek zarządu PL.2012, najbardziej zyskały trzy lotniska: w Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu.
– Tam możliwości obsługi pasażerów wzrosły kilkukrotnie, np. w Gdańsku i we Wrocławiu z 12 – 15 do ponad 30 operacji lotniczych, czyli startów i lądowań, na godzinę – mówi.
Z tego bonusu już korzystają Polacy oraz zagraniczni goście, którzy inne środki transportu zamieniają coraz częściej na samolot. W efekcie Urząd Lotnictwa Cywilnego opracował nowe prognozy ruchu pasażerskiego w najbliższych latach.
– Będzie on rósł w tempie od około 5,5 proc. do prawie 9 proc. rocznie – mówi Katarzyna Krasnodębska z ULC. Obecnie polskie lotniska obsługują co roku 21 mln pasażerów.
Pojawiają się nowi przewoźnicy – Travel Service Polska, Flybe, Heli Air Monaco i Virgin Atlantic Airways.
Polscy turyści i klienci biznesowi będą więc mogli podróżować nie tylko w lepszych warunkach, lecz także po bardziej atrakcyjnych cenach. Do tego rozbudowane lotniska ściągną do siebie biura podróży. Dotychczas ruch skupiał się w dwóch portach – w Warszawie i Katowicach.
Euro przysłużyło się też zaniedbanym dworcom. Zmodernizowano np. Warszawę-Stadion. W trzecim tygodniu maja ruszy łącznica kolejowa na Okęcie. Dzięki nowemu połączeniu kolejowemu w Gdańsku podróż między dworcem głównym a stadionem będzie trwać tylko 6 minut. Poznań stworzył jedną z najnowocześniejszych stacji w Europie, choć na czas Euro nie będzie części komercyjnej oraz przystanków autobusowych.
Za blisko 300 mln zł odnowiony zostanie dworzec wrocławski. Ale zdaniem ekspertów ruch na kolei nie zwiększy się tak bardzo jak na lotniskach – przynajmniej dopóki nie pojawią się szybkie pociągi, a linie nie zostaną gruntownie zmodernizowane.
Wzmożony ruch podróżnych – także po Euro – ma zapewnić nowe narzędzie o nazwie Polish Pass. Zagraniczni goście zaplanują z nim podróż, dokonają rezerwacji i wykupią ubezpieczenie.
– Liczymy, że Polska Organizacja Turystyczna przejmie zarządzanie Polish Pass po turnieju – mówi Marcin Herra, prezes PL.2012.
W związku z Euro 2012 zostało zrealizowanych 80 proc. spośród ponad 200 zaplanowanych inwestycji infrastrukturalnych. Na 83 kluczowe projekty, wśród których są stadiony, dworce i lotniska, wydano ponad 90 mld zł. Blisko 40 proc. pochodziło ze środków unijnych. Co nam zostanie po turnieju?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama