W Polsce wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Z raportu Lewiatana wynika, że zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie. Reszta to tradycyjne, papierowe faktury - drukowane i wysyłane pocztą. Eksperci Lewiatana ocenili, że taki wynik daje nam jedno z ostatnich miejsc w Europie.

"Wyprzedzają nas nie tylko zachodnie gospodarki, ale także Węgry, Czechy czy Litwa" - napisano w raporcie.

Dlaczego e-faktura się opłaca

"Z punktu widzenia przedsiębiorstw e-faktury są wygodniejsze, tańsze i bardziej pewne, niż tradycyjna forma rozliczenia. Z badań wynika, że przedsiębiorcy korzystający z elektronicznego obrotu fakturami cenią sobie przede wszystkim: oszczędności, krótszy czas dostarczenia faktury oraz lepszą kontrolę nad dokumentami" - stwierdził cytowany we wtorkowym komunikacie zastępca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan Zbigniew Gajewski.

Eksperci Lewiatana stwierdzili też, że duże firmy oszczędzają także znaczące kwoty na braku konieczności magazynowania faktur w wersji papierowej. "Zdarzały się bowiem przypadki, gdy przedsiębiorstwa żądały od wystawcy ponoszenia kosztów ich przechowywania. W przypadku rosnących archiwów faktur papierowych wydatki te mogą być dotkliwe" - napisano w komunikacie.

Eksperci wskazują, że e-faktury pozwalają przedsiębiorcom również na oszczędność czasu. Proces fakturowania oraz płatności trwa od 19 do 40 dni - średnio ok. 30 dni od momentu zakończenia cyklu billingowego.

"Skutkuje to niższymi przychodami z inwestycji (np. lokaty) lub zwiększonymi kosztami obsługi zadłużenia. Dla średniej wielkości operatora telekomunikacyjnego skrócenie cyklu spływu wszystkich należności o połowę może oznaczać korzyści finansowe w wysokości ponad 630 tys. zł w skali miesiąca, co daje ok. 7,6 mln zł rocznie" - czytamy w raporcie.

Obecnie dostępne rozwiązania rynkowe dla e-faktury, jak np. invoobill, umożliwiają dostawcom usług masowych redukcję kosztów wydruku i wysyłki faktur oraz innych materiałów nawet o 65 proc. Znacząco skrócą też czas realizacji płatności. Z danych udostępnionych przez Krajową Izbę Rozliczeniową dla systemu invoobill wynika, że średni czas od momentu zapoznania się z fakturą do realizacji płatności wynosi średnio 1,3 dnia - podał Lewiatan.

Wysyłka faktur papierowych wiąże się nie tylko z wysokimi kosztami obsługi. Zdarza się także, że przesyłka, przez błąd nadawcy lub poczty, nie trafia do adresata. "W przypadku tradycyjnych sposobów realizacji płatności, istnieje także ryzyko związane z błędnym rozliczaniem wpłat od klientów" - ocenili eksperci Lewiatana.

Invoobill to usługa ułatwiająca opłacanie rachunków i faktur. Klient korzystający z tej usługi otrzymuje rachunki lub faktury w formie elektronicznej i może regulować je jednym kliknięciem za pośrednictwem internetowego dostępu do swojego konta bankowego. Wraz z rachunkami lub fakturami mogą być również dostarczane inne materiały, które dotychczas przesyłane były w formie papierowej, m.in. bilingi.