Tradycyjne formy kontaktu klienta korporacyjnego z bankiem w ostatnich latach ustępują miejsca platformom elektronicznym.
Tradycyjne formy kontaktu klienta korporacyjnego z bankiem w ostatnich latach ustępują miejsca platformom elektronicznym.
Dzisiaj trudno sobie wyobrazić czynność bankową, której nie można zrealizować w systemie bankowości internetowej. Jakie są tego przyczyny? Pierwsza to bezpieczeństwo. Poprawnie zabezpieczony asymetrycznym podpisem elektronicznym (takim jak PKI) system jest najpewniejszym, jak na razie niezłamanym systemem autoryzacji. Podpisy papierowe, karty płatnicze, autoryzacje hasłami, sporadycznie poddają się próbom wyłudzeń i włamań.
Kolejną zaletą platform elektronicznych jest wygoda. Systemy bankowe działają nawet na telefonach komórkowych i tabletach, dając dostęp do banku wszędzie przez 24 godziny na dobę.
E-banking oznacza również redukcję kosztów po stronie banku, jak i klienta. Nietrudno sobie wyobrazić, ile czasu zajmowało przygotowywanie zleceń papierowych przez klienta, a później przetwarzanie ich manualnie w banku. Obecnie w przypadku zleceń korporacyjnych większość klientów korzysta z interfejsów, które automatycznie przenoszą zlecenia z systemów finansowo-księgowych do bankowości internetowej.
Platformy internetowe umożliwiają dokonanie coraz szerszego wachlarza operacji. Klient może wykonać za ich pośrednictwem dowolny rodzaj przelewu, zlecenie polecenia zapłaty, wypłatę gotówki w oddziale, a nawet wysłać listonosza z przekazem pocztowym. Nowoczesne systemy internetowe umożliwiają również pobieranie wyciągów, potwierdzeń czy wszelkiego rodzaju raportów, a także skorzystanie z produktów lokacyjnych, kredytowych oraz kartowych. Za ich pośrednictwem dokonywane są też transakcje finansowania handlu czy leasingowe.
Systemy bankowości elektronicznej to także potężne narzędzie handlu na rynkach walutowych. Banki, takie jak Millennium, udostępniają platformy Reutersa, na których można dokonywać skomplikowanych transakcji walutowych.
Z bankowości elektronicznej korzystać mogą zarówno małe firmy, jak i wielkie korporacje. Potrzeby tych ostatnich są oczywiście znacznie większe. Często wymagają one od banku, aby był soft- ware-housem i dostosowywał swój system do indywidualnych wymagań.
Tak więc obsługa większych firm oznacza większą integrację systemów bankowości elektronicznej z systemami FK i ERP klienta. Systemy dla dużych przedsiębiorstw to potężne narzędzia raportowe, analityczne i handlowe.
W najbliższych latach będziemy mieli do czynienia z dalszym wzmocnieniem roli platform internetowych w relacjach klient – bank. Wydaje się, iż w niedalekiej przyszłości współpraca z bankiem odwróci się kolejnością zdarzeń. Najpierw klient będzie miał podpis elektroniczny, potem uruchomi system, w którym podpisze pierwszą umowę z bankiem np. o prowadzenie rachunku.
Na pewno będziemy mieli również do czynienia z dalej idącą integracją. W rozliczeniach z kontrahentami nie będziemy dostawać faktury pocztą, a jedynie zlecenie wykonania przelewu w systemie bankowym. Do zlecenia będzie dołączona e-faktura, a w systemie FK klienta księgowanie faktury nastąpi na podstawie danych otrzymanych z banku. Rozwijane będą również takie narzędzia komunikacji, jak czat czy wideokonferencja, które będą się stawać normalnym sposobem komunikacji z bankiem.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama