"Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który PMR szacuje na niespełna 3%, w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7% wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny.
Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów" - czytamy w raporcie.
Relatywnie niski poziom koncentracji handlu spożywczego, w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków europejskich, wyzwala i umożliwia dalsze zmiany w sektorze.
Największe grupy handlowe na polskim rynku kontynuują proces przejęć, wskazano w raporcie.
"Detaliści coraz szerzej udostępniają swoją ofertę w internecie. W 2011 roku do grona handlujących online dołączył Auchan, a niedługo startuje sklep Tesco. Rośnie sprzedaż i zasięg już działających e-sklepów, pomimo że - jak pokazują najnowsze badania PMR Research - tylko 5% robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą żywność.
Nowi gracze, przywiązujący dużą wagę do utrzymywania niskich cen, powinni przyspieszyć rozwój spożywczego handlu online" - czytamy dalej.