Jeronimo Martins, największy detalista Portugalii według wartości rynkowej, postanowił wybrać Kolumbię jako drugi rynek swej ekspansji zagranicznej po tym, jak operacje w Polsce przyczyniły się do wzrostu zysku firmy o 32 proc. za dziewięć miesięcy roku.

Zysk netto podskoczył do 255,7 mln euro wobec 193,9 mln euro przed rokiem – wynika z dzisiejszego raportu firmy opublikowanego w Lizbonie. Sprzedaż wzrosła o 16 proc. do 7,32 mld euro, wypchnięta w górę przez 25-proc. wzrost obrotów w sieci „Biedronka” – relacjonuje agencja Bloomberg.

W związku ze zwolnieniem tempa rozwoju gospodarczego w Portugalii grupa Jeronimo Martins rozważa wejście na trzeci narodowy rynek. W kraju należy do niego operator supermarketów Pingo Doce oraz sieć hurtowni typu cash& carry Recheio, wyspecjalizowana w sprzedaży żywności. Także artykuły żywnościowe są główną domeną sieci „Biedronka” w Polsce. Kolumbia jest drugą próbą wkroczenia Jeronimo Martin na teren Ameryki Południowej, gdyż portugalski detalista wycofał się w 2002 roku z rynku brazylijskiego.

Portugalska firma nie przedstawiła szczegółów swoich strategii inwestycyjnych dla nowego rynku. „Kolejny kwartał dobrych wyników grupy, szczególnie w Polsce, stanowi potwierdzenie dla pozytywnej prognozy wzrostu sprzedaży i zysków w 2011 roku” – czytamy w czwartkowym komunikacie spółki.

Notowania Jeronimo Martins w Lizbonie wzrosły o 3,2 proc. do 12,74 euro za akcję, ale tuż przed południem akcje drożały już tylko o 1,9 proc. Walory koncernu awansowały w tym roku o 10 proc., co daje wycenę rynkową portugalskiego detalisty na poziomie 7,92 mld euro.