Z najnowszego raportu NetBanku przygotowywanego przez Związek Banków Polskich wynika, że liczba klientów bankowości internetowej z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie rośnie dużo wolniej niż przed laty.
Z najnowszego raportu NetBanku przygotowywanego przez Związek Banków Polskich wynika, że liczba klientów bankowości internetowej z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie rośnie dużo wolniej niż przed laty.
ZW II kw. bieżącego roku w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego liczba małych i średnich firm z dostępem do konta w internecie urosła o zaledwie 6 proc., do 1,61 mln. Natomiast kwartał do kwartału liczba internetowych kont prowadzonych dla sektora MSP w zasadzie nie uległa zmianie. Jeszcze w ubiegłym roku kwartalnie przybywało po kilkadziesiąt tysięcy rachunków.
/>
Na szczęście dla bankowców udział aktywnych użytkowników kont internetowych w całkowitej liczbie otwartych rachunków jest stały i wynosi ok. 65 proc.
Dlaczego kolejne firmy nie zakładają konta w banku internetowym? Prawdopodobnie dlatego, że po prostu go nie potrzebują. – Duża część wykonywanych usług jest tradycyjnie opłacana, na bieżąco i w formie gotówkowej, na przykład w sektorze budowlanym. Obsługa elektroniczna nie jest więc w tym przypadku doceniana. Wydaje się, że dalszy przyrost liczby klientów będzie wymagał zmiany przyzwyczajeń przedsiębiorców – wnioskują eksperci ZBP w raporcie.
Zdaniem analityków założenie konta internetowego może się opłacić, bo obsługa rachunku przez sieć jest nawet kilkukrotnie tańsza niż w tradycyjny sposób poprzez wizyty w oddziale banku. Jednak przed wyborem konta dla firmy w sieci należy dokładnie przestudiować oferty poszczególnych instytucji. Z danych firmy Tax Care wynika, że prowadzenie konta w jednym banku może kosztować przedsiębiorcę kilka złotych miesięcznie, a w innym – kwotę kilkukrotnie większą. Szczególną uwagę należy zwrócić na specyfikę prowadzonej przez siebie działalności, która może wpływać na koszt obsługi konta. Przedsiębiorca mający ciągłą styczność z gotówką, którą codziennie musi wpłacać na konto, powinien szukać banku, w którym tego typu operacje są tanie, na przykład dzięki wykorzystaniu wpłatomatów.
porada eksperta
Agata Szymborska-Sutton
analityk Tax Care
Trzeba dopasować konto do potrzeb swojej firmy. Z doświadczenia Tax Care wynika, że koszty związane z obsługą rachunku są jednym z głównych kryteriów przy wyborze rachunku, zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorstw i firm, które stawiają pierwsze kroki w biznesie. Tacy przedsiębiorcy starają się minimalizować wszelkie firmowe wydatki. Nie należy się jednak kierować tylko miesięczną opłatą za prowadzenie rachunku. Może się bowiem okazać, że bank nie pobiera takiej opłaty, za to np. przelewy są droższe niż u konkurencji. Najtańsze są rachunki firmowe obsługiwane tylko przez internet. Często jednak nie da się uniknąć wizyty w oddziale, dlatego przedsiębiorca, który wie, że specyfika jego działalności wymaga stałego dostępu do gotówki, powinien się dokładnie przyjrzeć także opłatom za operacje wykonywane w placówce. Banki pobierają bowiem od przedsiębiorców spore prowizje za wpłaty i wypłaty gotówki w oddziale.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama