Z anteny satelitarnej korzysta 6 milionów Polaków, czyli 60 proc. odbiorców płatnej telewizji – wynika z najnowszego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Sieci kablowe notują znacznie mniejszy wzrost liczby abonentów niż ich satelitarna konkurencja. Z jej usług korzysta 4,6 mln polskich telewidzów.
Powód? Przede wszystkim trudności techniczno-finansowe z okablowaniem domów. Na terenach wiejskich lub słabo zurbanizowanych nie opłaca się budować infrastruktury do odbioru telewizji kablowej. W efekcie działalność kablówek ogranicza się głównie do miast. Stosują one także różne cenniki w zależności od miejsca świadczenia usług.
W małych miejscowościach daje to duże pole do ekspansji dla platform cyfrowych. O różnicy świadczy przyrost roczny użytkowników płatnej telewizji satelitarnej, który w ostatnich latach wynosił 20 – 30 proc., podczas gdy przyrosty liczby abonentów płatnej telewizji kablowej były bardzo niewielkie – średnio 2 – 4 proc.
Niemniej jednak przyrosty w 2009 i 2010 r. były znacznie niższe w obu przypadkach niż przyrosty w latach 2008 i 2009, co świadczy o stopniowym nasycaniu się rynku.