Czy będą państwo płacić mniej za korzystanie z torów?
Spółka PKP Intercity złożyła skargę do Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie naliczania stawek przez zarządcę infrastruktury – spółkę Polskie Linie Kolejowe SA. Naszym zdaniem opłaty za standard torów są nieadekwatne do stanu rzeczywistego. Często jeździmy 60 km na godzinę, a opłata kalkulowana jest za standard 120 km. UTK rozpatrzył naszą skargę pozytywnie. Do końca października PKL mają na nowo skategoryzować odcinki torów, tak aby ich kategorie odpowiadały rzeczywistemu stanowi.
Czy w związku z tym bilety będą tańsze?
To zależy od tego, jakiej wielkości upust dostaniemy od PKP PKL. Analizujemy różne warianty obniżki.
Pasażerowie skarżą się na kiepski tabor i przeładowane pociągi dalekobieżne, małą liczbę wagonów.
Już od jakiegoś czasu zauważają progres. Dzięki remontom mamy 1350 sprawnych wagonów, 35 proc. więcej niż w ubiegłym roku. W tym roku renowację przejdzie tysiąc wagonów. Dzięki temu możemy w weekendy zwiększać składy.
Kiedy na tory wyjadą pociągi Pendolino?
W 2014 r. pasażerowie pojadą pendolino na trasie Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice. Podróż ze stolicy do Gdańska będzie trwała 2,5 godz., a do Krakowa i Katowic nieco ponad dwie godziny.
Pociągi Pendolino we Włoszech mają wychylne pudło, dzięki któremu mogą szybko pokonywać zakręty. Składy w Polsce będą tej cechy pozbawione.
Pociągi z przechylnym nadwoziem kosztują o 10 proc. więcej, droższa o 10 proc. jest też ich eksploatacja. Natomiast oszczędność czasu byłaby nieznaczna, podróż z Warszawy do Gdańska byłaby krótsza o 12 min, do Krakowa o 5 min, a przejazd do Katowic trwałby tyle samo. Patrzyliśmy na tę kwestię czysto biznesowo.
To dlaczego nie zdecydowali się państwo na nowoczesne wagony klasyczne?
Pociągi zespołowe będą w eksploatacji 40 lat. Najpierw pojadą z prędkością 220 km/h, ale po zmianie systemu zasilania Centralnej Magistrali Kolejowej nawet 250 km/h, co przy składzie konwencjonalnym nie byłoby możliwe.
Co z innymi trasami?
Wprowadzenie pociągów zespołowych zmieni kolej nie tylko na trasie Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice. Na tej linii kursują obecnie nasze najlepsze i najnowsze wagony. Skierujemy je do Lublina, Olsztyna i Bydgoszczy.
Jakie zmiany przyniesie nowy rozkład jazdy?
Wróci pociąg ekspresowy z Warszawy przez Poznań do Wrocławia. Przemyśl będzie mieć bezpośrednie połączenie z Warszawą. Na razie nie ma wielu zmian, bo trwają remonty na torach.
Wywiad jest zapisem rozmowy z cyklu:
Salon Ekonomiczny „Trójki” i „Dziennika Gazety Prawnej”