Pijemy mniej herbaty. Rośnie tylko rynek rozpuszczalnych napojów smakowych wart dziś 63 mln zł.
Pijemy mniej herbaty. Rośnie tylko rynek rozpuszczalnych napojów smakowych wart dziś 63 mln zł.
Firmy ratują się, szukając nisz rynkowych i eksportując swoje produkty. Grupa Mokate (GM) nastawiła się na sprzedaż za granicą, bo choć sprzedaż herbat wszystkich kategorii zwiększyła się w tej firmie wartościowo o 7 proc., to na rynku krajowym udało się osiągnąć wzrost tylko o 1,6 proc. A i to efekt zwiększenia się popytu na produkty z górnej półki, po prostu droższe.
Ilościowo sprzedaż w kraju zmniejszyła się o 2,7 proc., przy 3,5-proc. spadku całego rynku herbat nierozpuszczalnych (saszetki, sypkie), wartego 1,32 mld zł. GM stara się więc zwiększyć eksport, głównie do Czech, Węgier i na Słowację, który w 2010 roku stanowił już 57 proc. przychodów.
Dlatego firma kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku proces inwestycyjny o wartości 30 mln zł. Po jego zakończeniu w roku 2013 zdolności produkcyjne zakładów w Żorach i Ustroniu zwiększą się o blisko 25 proc. – GM sprzyjają strategiczna lokalizacja produkcji na Górnym Śląsku w pobliżu dwóch największych polskich korytarzy transportowych, autostrad A4 i A1, oraz wysokiej klasy hale magazynowe – mówi „DGP” Sylwia Mokrysz z GM. To niezaprzeczalny atut, bo koszty logistyki są jednymi z większych ponoszonych przez tego typu firmy. GM stara się także inwestować w nisze, jak np. herbaty ziołowe, w których ma już 25 proc. rynku.
Z optymizmem za to mogą patrzeć w przyszłość producenci herbat rozpuszczalnych. Rynek ten, wart obecnie 63 mln zł, pod względem udziałów rynkowych powoli odrabia straty z ostatnich kilku lat.
Największy udział w tym rynku mają marki własne dyskontów, takich jak Tesco czy Biedronka. Są tanie i w tym sieci upatrują szansy na zwiększenie kulejącej sprzedaży herbat.
Najbardziej rozpoznawalną marką w tym segmencie jest Ekland Maspex. Według danych AC Nielsen do marki tej należy nawet 28 proc. rynku. W sprzedaży dominują smaki: cytrynowy i malinowy.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama