Dwa odcinki A2 między Strykowem a Konotopą oraz odcinek A4 Brzesko - Wierzchosławice to dwa fragmenty budowanych autostrad, z których w tym roku wycofali się wykonawcy.
Umowy z chińskim konsorcjum Covec zostały zerwane w czerwcu - konsorcjum najpierw przestało płacić podwykonawcom pracującym na placu budowy, a później domagało się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmian rzeczowych i finansowych w kontrakcie. Wykonawca A4 - konsorcjum firm NDI i SB Granit - odstąpił w lutym od umowy, argumentując, że GDDKiA nie płaciła za wykonane prace. GDDKiA twierdziła natomiast, że uregulowała wszystkie należności wobec konsorcjum, a winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który miał wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. W kwietniu GDDKiA poinformowała, że wykonawca porzucił plac budowy.
Jak powiedział we wtorek w Senacie wiceminister Stępień, w sierpniu ma zostać ogłoszony przetarg na dokończenie 21-kilometrowego odcinka A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami. "W sierpniu wznawiamy prace przetargowe. Przygotowana jest zastępcza organizacja ruchu, tak aby można było korzystać z podstawowego ciągu autostrady A4" - powiedział Stępień senatorom.
Wiceminister powołał się na poufność negocjacyjną i nie ujawnił przebiegu negocjacji z potencjalnymi wykonawcami, którzy mieliby dokończyć - po chińskiej firmie Covec - budowę odcinków A i C autostrady A2 między Strykowem a Konotopą. "Te negocjacje zbliżają do takiego punktu, w którym będzie możliwe wznowienie (inwestycji - PAP)" - powiedział Stępień.
Wiceminister zaznaczył, że resort i GDDKiA robią wszystko, by przed Euro 2012 kierowcy mogli korzystać z jak największej ilości dróg. Zastrzegł jednak, że te drogi mają służyć kierowcom także po zakończeniu mistrzostw, więc "to udostępnienie nie może się odbywać kosztem jakości wykonywanych dróg".