Chcemy budować lojalność akcjonariuszy przez dywidendę - powiedział w poniedziałek prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej (JSW) Jarosław Zagórowski. Spółka nie przewiduje programu lojalnościowego dla indywidualnych akcjonariuszy.

Zagórowski brał udział - za pośrednictwem telemostu - w spotkaniu z ministrem skarbu Aleksander Gradem, zorganizowanym w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Przebywający tego dnia w Londynie Zagórowski od ubiegłego poniedziałku uczestniczy w roadshow związanym z ofertą publiczną akcji JSW - przed zaplanowanym na 6 lipca debiutem giełdowym spółki.

Prezes JSW był m.in. pytany o ewentualny program lojalnościowy dla indywidualnych nabywców akcji - na kształt tego, jaki oferuje swoim akcjonariuszom grupa Tauron. Od lipca akcjonariusze, którzy przed rokiem kupili akcje Taurona w ofercie publicznej i dotąd ich nie sprzedali, mogą przez kolejny rok płacić za prąd do 15 proc. mniej.

"Nie sprzedajemy produktu, jaki ma Tauron, który każdy do domu dostaje. Trudno tu rozdawać węgiel czy rozdawać stal. Chcemy budować akcjonariat obywatelski, lojalność naszych akcjonariuszy poprzez dywidendę. Chcemy tak traktować ten biznes, dość wysoko rentowny, by korzystać z tego, co daje nam rynek i wiązać naszych akcjonariuszy poprzez wzrost wartości akcji" - zadeklarował Zagórowski.

Pytany o sposoby zabezpieczenia się przed ryzykami, m.in. w kontekście cyklicznych zmian na rynku, prezes JSW odparł, że koncepcją jest elastyczność - szybkie dostosowywanie do poprawiającego się rynku i "szybkie hamowanie", gdy rynek się pogarsza. Wyjaśnił, że taka metoda - wraz ze zgromadzonymi środkami - "poduszką finansowa" - z lat poprzednich, pozwoliły spółce przetrwać trudny 2009 r.

"Stąd też twarda pozycja wobec liderów związkowych, że jeśli są pieniądze, to nie po to, żeby od razu je wydać" - zaznaczył. Poprosił przy tym, by nie "demonizować" już tematu związków zawodowych. "Ze związkami można się dogadać, wszyscy uczymy się tego procesu. () Inwestorzy zdają sobie sprawę, że związki są wszędzie w górnictwie" - zaznaczył prezes JSW.

"Inwestorzy patrzą na firmy z perspektywy biznesowej, związki zawodowe nie są najważniejszym elementem, mimo że nam w Polsce tak się wydaje, bo trochę demonizujemy rolę liderów związkowych. Uważam, że aby zmienić sytuację, trzeba dużo rozmawiać i trzeba też pracować - nad sobą, nad kolegami ze związków - wtedy będziemy się wszyscy zmieniać i zmieniać swoje poglądy" - ocenił Zagórowski.

Jastrzębska Spółka Węglowa ma zadebiutować na giełdzie 6 lipca. Zgodnie z harmonogramem oferty, 14 czerwca rozpoczęło się przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych i osób uprawnionych. Potrwają one odpowiednio do 24 czerwca dla osób uprawnionych i do 27 czerwca - dla inwestorów indywidualnych.

Budowę księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych zaplanowano na okres od 13 do 28 czerwca. Zapisy na akcje dla inwestorów instytucjonalnych rozpoczną się 29 czerwca i potrwają do 1 lipca.

Roadshow związany z ofertą publiczną akcji JSW rozpoczęło się w ubiegły poniedziałek i ma trwać 12 dni. W jego trakcie zarząd spółki ma zaplanowanych ponad sto spotkań z inwestorami w Polsce i za granicą.