Akcje operatora popularnego w USA, ale nierentownego radia internetowego Pandora Media podskoczyły o 50 proc. podczas środowego debiutu na giełdzie. Dzięki temu firma jest już warta 4,2 mld dolarów.

Wartość rynkowa Pandory dwukrotnie przewyższa wycenę przez rynek firmy AOL, jednego z głównych dostawców usług internetowych w USA, chociaż stanowi zaledwie ułamek wartości takich internetowych potentatów, jak Google, czy nawet Yahoo – relacjonuje agencja AP..

Do oferty Pandora Media doszło w atmosferze stale rosnącego zainteresowania inwestorów firmami internetowymi. Nowy trend zapoczątkował LinkedIn, największy biznesowy portal społecznościowy, którego notowania podczas debiutu na Wall Street w maju wzrosły o przeszło 100 proc., a wartość firmy wynosi dzisiaj przeszło 8,5 mld dolarów.

Na giełdę zamierza także wybrać się Groupon, dystrybutor kuponów zniżkowych w 44 krajach świata. Debiut rozważa też Zynga Inc., producent popularnej gry internetowej „FarmVille”. Facebook, największy na świecie portal społecznościowy, już zapowiedział emisję akcji przed majem 2012 roku.

Pandora, która ma siedzibę w Oakland, stanie Kalifornia, rozpoczęła działalnośćjako serwis muzyczny w 2000 roku, pod nazwą Savage Beast Technologies. Po uruchomieniu radia internetowego w 2005 zmieniono nazwę na Pandora. Radio ma obecnie 94 mln zarejestrowanych użytkowników i zarabia głownie na reklamach. Jego przychody w ostatnim roku finansowym wyniosły 138 mln dolarów, ale sumie odnotowało ono 1,8 mln dolarów strat.

Analitycy ostrzegają, że pierwszy dzień debiutu na giełdzie wiąże się zwykle z gwałtownymi skokami cen. Linkedlin oferował akcje po 45 dolarów za jeden papier, już przed południem (czasu amerykańskiego) przekroczyły one próg 100 dolarów, po czym na zamknięciu notowań kosztowały 94,25 dolarów.