W 2015 r. już co trzeci Polak będzie korzystał z szybkiego internetu w wersji mobilnej lub stacjonarnej. Dziś taki dostęp do sieci ma co piąta osoba.
Wg. najnowszego raportu PwC Global Entertainment & Media Outlook 2011 – 2015 cały polski rynek mediów i rozrywki czeka prawdziwy boom. Z szacunków firmy badawczej PricewaterhouseCoopers wynika, że w 2015 roku jego wartość wyniesie 12,6 mld dol., czyli o 3,7 mld dol. więcej niż w roku 2010. To oznacza, że w ciągu tych pięciu lat rynek będzie rósł średnio o 7,1 proc. rocznie.
Jednak największą dynamiką w tym okresie będzie mógł się pochwalić internet, i to zarówno pod względem nakładów na reklamę, jak i wydatków konsumenckich. Wartość tych ostatnich podwoi się – z 1,6 mld dol. w roku 2010 do niemal 3 mld dol. w roku 2015. Z jednej strony będzie to efekt coraz większego zasięgu sieci stacjonarnej, z drugiej – popularyzacji internetu mobilnego i takich urządzeń jak smartfony czy tablety.
Równie imponująco wzrastać będą też nakłady na reklamę internetową. Według PwC jej wartość w 2015 r. osiągnie 1,17 mld dol., w porównaniu z zaledwie 500 mln dol. w roku ubiegłym.
Nowe technologie, w szczególności filmy w technologii 3D oraz postępująca cyfryzacja, mają pomóc również branży kinowej. To głównie dzięki nim tak wydatki konsumentów, jak i wpływy z reklamy kinowej będą rosły w tempie 6 proc. rocznie.
Mniej optymistyczne informacje płyną dla rynku telewizji i prasy. Wprawdzie rynek reklamy telewizyjnej nadal ma rosnąć, ale w tempie mniejszym niż średnia dla całej branży. W ciągu najbliższych pięciu lat będzie to średnio 6,6 proc. rocznie, przy czym najlepszy ma być rok 2012 (przewidywany jest 9-proc. skok), a to głównie za sprawą Euro 2012.
Spowolnieniu ulegnie również tempo przyrostu abonentów telewizji płatnych. – Dostawcy telewizji inwestują więc we wzbogacenie ofert poprzez zwiększenie liczby kanałów HD, rozwój serwisów VoD, dodawanie aplikacji umożliwiających dostęp do treści online lub za pomocą telefonów komórkowych – mówi Paweł Wesołowski, ekspert ds. sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów z PwC.
W najtrudniejszej sytuacji będzie jednak rynek prasowy. PwC szacuje, że do 2015 roku wydawcy prasowi zanotują spadek sprzedaży drukowanej prasy z 143 do 134 mln dolarów. Po części tę stratę pokryją większe wydatki na reklamę prasową. Za pięć lat jej wartość ma wzrosnąć z ok. 180 do 198 mln dol. Bardziej spektakularny wzrost zanotuje cyfrowa reklama prasowa – o 6,7 proc. rocznie. Tyle że to wciąż mały rynek – dziś wart zaledwie 6 mln dol., podczas gdy w 2015 roku ma to być 13 mln dol.