– Wakacyjna oferta skierowana jest w dużej części do rodzin, które planują wypoczynek nad polskim morzem, i tych, które wybierają się na południe Polski – mówi Mariusz Dąbrowski, prezes Eurolotu.

Spółka lotnicza dzięki nowym połączeniom chce skorzystać na tym, że coraz trudniej będzie dotrzeć nad Bałtyk drogą lądową.

Koleje pojadą wolniej

Remont linii kolejowej z Warszawy do Gdynii wchodzi w decydującą fazę. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie dwa ostatnie kontrakty na wykonanie prac budowlanych w okolicach Iławy i Malborka.

– Otrzymaliśmy już wszystkie pozwolenia na budowę. Wykonawcy wkrótce mogą wchodzić na plac budowy – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

W wakacje prace budowlane będą trwały praktycznie wzdłuż całej linii kolejowej. Skutkiem będzie wydłużenie czasu podróży. W rozkładzie jazdy, który dziś wchodzi w życie, a który bierze pod uwagę prace remontowe, najszybszy skład PKP Intercity na pokonanie trasy ze stolicy do Gdyni potrzebuje 6 godz. 41 min. Wcześniej można było tę trasę przejechać w 5 i pół godziny.

W nowym rozkładzie PKP wydłuży się również czas przejazdu pociągów z Warszawy do Katowic i Krakowa (budowa wiaduktów wzdłuż 60-km odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej) oraz ze stolicy do Poznania (modernizacja 45 km linii Łowicz – Kutno). Spółka chce zatrzymać odpływ klientów, oferując od dziś w pociągach Express Intercity darmowy bezprzewodowy internet.

Ale to może nie pomóc. – Remonty linii kolejowych negatywnie odbijają się na sprzedaży biletów – przyznaje „DGP” Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

A konkurencja nie śpi

– Pasażerów z Warszawy do Gdańska zaczynają przejmować już nawet busy – mówi Adrian Furgalski, ekspert branży kolejowej.

Jednak przesiadka do busu czy samochodu w tym roku może nie być najlepszym rozwiązaniem. Obecnie w budowie i przebudowie jest 1425 km dróg krajowych, także na połączeniach, które chcą opanować linie lotnicze. Tak jest np. na trasie S8 z Warszawy do Katowic, gdzie prace trwają na 94-km odcinku trasy. Rozkopane są także trasa do Gdańska (trwa tam budowa S7), droga z Poznania do Bydgoszczy oraz Wrocławia (budowa S5), a także do Białegostoku (S8).

W rezultacie nawet mniej zamożni podróżni mogą zacząć korzystać z usług przewoźników lotniczych. – Tym bardziej że kupując bilet na samolot LOT-u ze stolicy do Gdańska z wyprzedzeniem, płacimy niewiele więcej niż za pociąg – mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski, ekspert branży transportowej.